جمعه 2 آبان 1393
منوي اصلي
بنر
سخن روز

مادر نمونه:

مادر ، هر کار کند، بچه‌ها یاد می‌گیرند. مثلاً اگر شهید بشود... السلام عليك يا فاطمه الزهرا(س)

تصوير هفته
محرم8
سايتهاي مرتبط

يادداشت

يكشنبه 22 مرداد 1391 - 10:17روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي استان تهران

بخشش گناهان در دنيا

 

اسباب بخشش گناهان در دنيا سه چيز است:

 

1- توبه: «إِلَّا الَّذِينَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَيَّنُوا فَأُولئِک أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَ أَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ؛ مگر آنها که توبه و بازگشت کردند، و (اعمال بد خود را، با اعمال نيک) اصلاح نمودند، (و آنچه را کتمان کرده بودند آشکار ساختند) من توبه آنها را مى‏پذيرم که من توّاب و رحيم» (سوره بقره، آيه 160)

 

پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرموده اند: «اِنَّ اللّه‏َ تَعالى يَغْفِرُ لِلْمُذنِبينَ اِلاّ مَنْ لا يُريدُ اَنْ يُغْفَرَ لَهُ! قالوا: يا رَسولَ اللّه‏ِ، مَنِ الَّذى يُريدُ اَنْ لا يُغْفَرَ لَهُ؟! قالَ: مَنْ لا يَسْتَغْفِرُ؛ خداى متعال، گنه‏کاران را مى‏آمرزد، مگر کسى را که خودش نخواهد آمرزيده شود. عرض کردند: اى پيامبر خدا! چه کسى خواهان آن است که آمرزيده نشود؟ فرمودند: کسى که آمرزش نمى‏طلبد.» (مستدرک الوسائل، ج 12، ص 122، ح 13685)

 

2- ترک گناهان کبيره: «إِنْ تَجْتَنِبُوا کبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکفِّرْ عَنْکمْ سَيِّئاتِکمْ؛ اگر از گناهان بزرگى که از آن نهى مى‏شويد پرهيز کنيد، گناهان کوچک شما را مى‏پوشانيم و شما را در جايگاه خوبى وارد مى‏سازيم .» (سوره نساء،‌آيه31)

 

3- حسنات و کارهاى نيک: «... إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ...؛ حسنات، سيئات (و آثار آنها را) از بين مى‏برند... » (سوره هود، آيه 114)

 

 دعاهايي براي آمرزش گناهان

 

شيخ مفيد در کتاب «مجالس»، از محمّد بن‏ حنفيّه روايت کرده: روزى پدرم حضرت امير مۆمنان عليه السّلام کعبه را طواف مى‏کرد، ناگاه مردى را ديد،که به پرده‏هاى کعبه‏ چنگ زده، و اين دعا را مى‏خواند، به او فرمود: اين است دعاى تو؟ گفت: آرى مگر شنيدى؟

حضرت فرمود: آرى‏ شنيدم، فرمود: پس اين دعا را پس از هر نماز بخوان، به خدا سوگند هر مۆمنى اين دعا را پس از هر نماز بخواند، بى‏ترديد حق تعالى گناهان او را مى‏آمرزد، هر چند به اندازه ستارگان آسمان، و قطره‏هاى باران، و ريگ‏هاى زمين، و ذرّه‏هاى‏ خاک باشد، بعد حضرت امير عليه السّلام گفت: من اين دعا را مى‏دانم، و حقتعالى واسع العطايا(داراى بخشش گسترده) و کريم است، آن مرد گفت: يا اميرالمۆمنين راست گفتى، و بالاتر از هر دانايى داناترى است، و آن مرد حضرت خضر عليه السّلام بود.

 

کفعمى نيز اين دعا را در کتاب «بلد الأمين» روايت کرده، و دعاى اين است:

يا مَنْ لا يَشْغَلُهُ سَمْعٌ عَنْ سَمْعٍ يا مَنْ لا يُغَلِّطُهُ السّآئِلُونَ وَيا مَنْ لا يُبْرِمُهُ اِلْحاحُ الْمُلِحّينَ اَذِقْنى بَرْدَ عَفْوِک وَ مَغْفِرَتِک وَ حَلاوَةَ رَحْمَتِک؛

اى آن ‏که او را شنيدنى از شنيدن ديگر منصرف نمى‏کند، اى آن ‏که خواهندگان او را به اشتباه نمى‏اندازند، اى آن‏که اصرار اصرارکنندگان او را خسته نمى‏کند، خنکى گذشت، و آمرزشت و شيرينى رحمتت را به من بچشان.

 

ديلمى در کتاب اعلام الدّين از ابن عبّاس روايت کرده: حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله فرمود: هر که سه مرتبه اين آيات را پس از نماز مغرب بخواند، آنچه را از ثواب در روز گذشته از او فوت شده دريابد و نمازش پذيرفته شود، و اگر بعد از هر نماز واجب و مستحبّ بخواند به عدد ستارگان آسمان و قطرات باران، و برگ درختان، و ذرّات خاک زمين برايش حسنات‏ نوشته مى‏شود، و چون بميرد، در ازاى هر حسنه ده حسنه، در قبر به او داده مى‏شود.

اين است آيات:

«فَسُبْحانَ اللَّهِ حينَ تُمْسُونَ وَ حينَ تُصْبِحُونَ وَلَهُ الْحَمْدُ فِى السَّمواتِ وَالاَْرْضِ وَعَشِيّا وَ حينَ تُظْهِرُونَ يُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَ يُحْيِى الاَْرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ کذلِک تُخْرَجُونَ سُبْحانَ رَبِّک رَبِّ الْعِزَّةِ عَمّا يَصِفُونَ و َسَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلينَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ ؛

 

منزّه است خدا آنگاه که شام کنيد، و به صبح درآييد، و ستايش از آن اوست در آسمانها و زمين، و به‏ هنگام شامگاه و زمانى که به ظهر درآييد، زنده را از مرده بيرون مى‏آورد، و مرده را از زنده خارج مى‏کند، و زمين را پس از مرگ‏ آن زنده مى‏سازد، و اين چنين از قبرها زنده بيرون آورده مى‏شويد، منزّه است پروردگارت، پروردگار عزّت،از آنچه وصف مى‏کنند،و سلام‏ بر رسولان،و ستايش خداى را،پروردگار جهانيان. »

 

 آيا گناهان به طور کامل بخشيده مي شود؟

 

- بله همه گناهان اقتضاء بخشش را دارند، مگر اين که اعمال شخص به گونه اي مانع از اين اقتضاء گردد.

- بنا بر آيات قرآن، سه امر است که موجب بخشيده نشدن گناهان و در واقع، مانع از اقتضاء بخشش گناهان است:

1- ظلم و فسق

2- لجاجت، اصرار بر گناه و تکبر

3- شرک

 

بنابراين اگر اسباب بخشش گناه ،(مثلاً توبه،) با شرايطش انجام شود و موانع بخشش گناه، وجود نداشته باشد، گناهان انشاالله بخشيده مي شود .

 

(اين نکته نيز قابل ذکر است که اگر ظلم مانع بخشش است، ظلم، اطلاق دارد و انواع آن را مي گيرد که از انواع آن حق الناس است.) علت بخشيده نشدن گناهان (به طور مطلق)؛ لجاجت، اصرار بر گناه و تکبر، مي باشد.

 

جمع بندي :

 

«اِنَّما التَّوْبْه عَلي اللهِ لِلَّذِينَ يعْمَلُونَ السُّوءَ بِجِهالةٍ ثُمَّ يتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَاۆُلئِک يتوب الله عَلَيهِمْ وَ کانَ الله عَلِيماً حَکيماً؛پذيرش توبه بر خدا است، نسبت به کساني که از روي جهالت، کار زشت انجام مي‏دهند، آن‏گاه زود توبه مي‏کنند. خدا توبه اينان را مي‏پذيرد و خدا دانا و حکيم است» (سوره نساء ،آيه 17)

در اين آيه قيد «بجهالة» به کار رفته، جهل و جهالت دو معني دارد: ندانستن، و عدم علم کامل.

 

بيشتر اوقات کلمه جاهل و جهالت در مورد دوم به کار مي‏رود که انسان آگاه و دانا است، ولي آگاهي او نسبت به زشتي کار تأثيري در او نمي‏گذارد، بلکه بسان افراد ناآگاه، کارهاي بد را انجام مي‏دهد. امام صادق(عليه السلام) در مورد آيات مربوط به جهالت فرمود: «گناهي است که بنده خدا آن را انجام مي‏دهد. اگر چه از حکم آن آگاه مي‏باشد، ولي آن‏گاه که تصميم مي‏گيرد عمل خلافي را انجام دهد، در واقع جاهل است.»

 

حضرت به جريان يوسف(عليه السلام) و برادرانش اشاره مي‏کند که قرآن از يوسف ياد مي‏کند که به برادرانش گفت: «هَلْ عَلِمْتُمْ مافَعَلْتُمْ بِيوسُفَ وَ أَخِيه إذ أَنْتُمْ جاهِلُونَ؛(2) آيا به خاطر داريد ستمي را که بر يوسف و برادر او روا داشتيد، در حالي که همگي جاهل بوديد» (سوره يوسف ، آيه 89)

برادران يوسف همگي زشتي ظلم را درک مي‏کردند، ولي به دليل خود خواهي يا حسادت يا هوي و هوس چنان برخورد کردند که گويي نسبت به زشتي کار خود به کلي ناآگاه بودند» (بحارالأنوار، ج 6، ص 32)

 

 

بنابراين کار زشتي که از روي هوي و هوس انجام گيرد، پس از ندامت و تحقق توبه، قابل بخشش است، ولي عملي که از روي عناد و لجاجت و تکبر از انسان سر زند، مشمول رحمت بيکران الهي نمي‏گردد. زيرا پشيماني از شخص لجوج حاصل نمي‏گردد. البته گاهي اتفاق افتاده ‏ که يک نفر لجوج از عناد خود دست برمي‏دارد و در مقابل حق، سر فرود مي‏آورد، در اين‏ گونه مواقع معلوم مي‏شود که عناد او از روي جهالت بوده ‏است. (ترجمه تفسيرالميزان، ج 4، ص 390)

 

بنابراين گناهاني که به اراده خودمان انجام مي شود و حتي از بدي آن خبر داريم اگر از روي عناد و لجاجت نباشد و به خاطر هواي نفس باشد با توبه بخشيده مي شود.

 

 


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

سخن ولايت

مقام معظم رهبري:

شیعه و سنی بدانند هر اقدام یا حرفی از جمله توهین به مقدسات یکدیگر، باعث حساسیت برانگیزی و آتش افروزی می شود و این قطعاً به سود دشمن مشترک همه مسلمانان است.

آخرين اخبار
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به سازمان تبليغات اسلامي استان تهران مي‌باشد