• سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال گرامی باد            • لحظه هایت زیباست ؛‌ چون خدا، عشق و امید در وجودت جاریست           
فرا زمانی و مکانی بودن جاذبه حجاب تاریخ:1396/4/21

نویسنده: روابط عمومي مجتمع علوم اسلامي كوثر
حجاب دارای دو بعد ظاهری و معنوی است که منجر به افزایش آرامش و امنیت روانی فرد و جامعه می‌شود.

 

حجاب دارای دو بعد ظاهری و معنوی است که منجر به افزایش آرامش و امنیت روانی فرد و جامعه می‌شود. 

ویژگی ‌مقامی بخش حجاب در همه زمان‌ ها و مکان ‌ها چیست؟ 

به استناد آیات قرآن و احادیث، حجاب دارای دو بعد ظاهری و معنوی است که منجر به افزایش آرامش و امنیت روانی فرد و جامعه می‌شود گسترش روز افزون حجاب در میان زنان اروپایی به‌ویژه زنان فرانسوی نشان دهندة این است که زنان هویت خودشان را در الگوی نوینی جستجو می‌کنند که اسلام آن را معرفی کرده است وشاخص‌هایی چون خودآگاهی، خودباوری، مسئولیت پذیری متانت و حیا، معنویت و عقیده رادر گستره‌ای فراتر از جامعه و زمان و مکان ارائه می‌دهد. به عبارتی، زنان مسلمان در کنار استقلال و خودباوری به آزادی انسانی هم دست پیدا کرده‌اند؛ بنابر این حجاب نه تنها محدود کنننده نیست، بلکه زمینه‌های رشد و پیشرفت سالم زنان را به نحو شایسته در جامعه فراهم می‌کند و عامل ایجاد پیشرفت و شکوفایی استعدادهای ذاتی و درونی زنان است. در حالی که در نقطه مقابل آن، در جوامع غربی، زنان مور تحقیر و تهدید قرار دارند وبه‌عنوان یک ابزار جهت استعمار توسط مردان و سوء استفاده‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و جنسی قرار می‌گیرند. 

 

همچنین جاذبه حجاب به زمان و مکان خاصی محدود نیست. امروزه گرایش رو به رشد زنان به حجاب و هویت اسلامی در کشورهایی رخ داده که مهد سکولاریسم و خاتسگاه فمینیسم محسوب می‌شوند و مدینه فاضله‌ای که فمینیست‌ها در این سوی مرزها در ذهن‌شان مجسم می‌کنند، آنها با همه وجود درک کردند. با این حال روی گردانی زنان اروپایی از این مدینه فاضله نشان می‌دهد که در پس ظاهر دلفریب رفاه و آزادی زنان اروپایی حقایقی تخلفی نهفته است که آنها را به ستوه آورده است. در این زمینه رهبر معظم انقلاب در جمع بانوان نخبه کشور خاطر نشان کردند: «در هیچ دوره‌ای مثل امروز زنان محقق دانشمند متفکر ادیب و هنرمند وفعال در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در کشور وجود نداشته و این واقعیت نشان می‌ دهند که نگاه اسلام به امر حجاب نه تنها مانع رشد و تعالی زن نیست بلکه با رعایت حدود اسلامی و شرعی می‌تواند زمینه ساز و شتاب دهنده شکوفایی استعداد زنان باشد.» جان سخن اینکه، حجاب به زمان و مکان خاصی محدود نیست و همیشه برای کمال انسان راهگشا و هدایتگر بوده، مشروط به اینکه بانوان ما در سایه تعالیم اسلامی و دستورات علمای دینی به آن عمل کنند. 

 

کار کردهای حجاب کدام است؟ 

 

یکی از شیوه‌هایی که تا کنون از مفهوم حجاب دفاع شده است تأمل بر کارکردهای آن است حال ممکن است این پرسش مطرح شود که اگر این کارکردهای از طریق دیگری نیز حاصل شود آیا می‌توان از حجاب دفاع کرد؟ در اینجا باید توجه داشت که صرف تکیه بر کارکردهای مثبت حجاب،‌کار درستی نیست و اصل و ضرورت آن را تحت الشعاع قرار می‌دهد. در اینجا می‌توانند احتجاج کنند که ما نمی‌توانیم بگوئیم که جامعه غرب، جامعه ناسالمی است، در آن جامعه هم زن‌ها رشد و تعالی پیدا کرده و پیشرفت می‌کنند و در عصه اجتماع از احترام برخوردار هستند. لذا اگر آن کارکردها تنها از طریق حجاب محقق نشود، در آن صورت استدلال‌های حجاب باید مورد بازبینی قرار بگیرند. 

 

به نظر می‌رسد تأمل بر یکی از آیات قرآن در این زمینه راهگشار باشد خداوند در قرآن می‌فرماید: «قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن...» شاید در اینجا خانواده و ارزش و شخصیت زن مورد نظر قرآن است لذا هر چند در غرب از نظر مسائل ظاهری و دنیوی و در حوزه بحث‌های علم، پیشرفت و فناوری، زن‌ها حرکت‌های خوبی داشته‌اند، اما به هر حال بی عفتی یا به تعبیر بی حجابی با آن روح پاک و سالم یک زن سازگاری ندارد و این مسئله باعث می‌شود که آن روح، حرکت روحانی خوبی نداشته و کمال واقعی حاصل نشود. تفاوت بین یک خانم غربی و یک خانم مسلمان اختلاف در کمال انسانی است. ممکن است یک زن غربی از نظر مسائل علمی، پیشرفت و فناوری، عملکرد بسیار مطلوبی داشته باشد اما در هر صورت به ان مقام و غربی که مورد نظر است نمی‌تواند برسد. طبیعتاً این سطح از کمال برای یک خانم و حتی برای آقایان با رعایت حجاب حاصل می‌شود. ضمن اینکه، خیلی از گناهان از بی حجابی ناشی می‌شود و این گناهان مانع از تعالی روح انسان به سوی خدا می‌شود. 

 

آیا طبیعت انسان و ذات او هم می‌تواند زینت محسوب بشود؟ به عبارتی آیا می‌توان این گونه استدلال کرد که کل وجود زن زینت زندگی محسوب می‌شود؟ 

 

مفسرین در تفسیر آیه «ولا یبدین زینتهن (زینت شان را نشان ندهند) زینت را این گونه معنا کرده‌اند که در یک معنا، زینت‌های ذاتی افراد مد نظر است و معنای دیگر هم زینت‌هایی که به فرد اضافه می‌شود مد نظر بوده است. به عبارت دیگر، زن، به حکم زن بودن دارای یک زینت ذاتی است و برخی زینت‌ها یا زیور آلات نیز نیز به او اضافه می‌شود. اگر چادر، لباس و کفش ان چنان جاذب باشد که جلب توجه بکند، به حکم قرآن زینت است.و در آیه فوق «لای» نهی دلالت بر وجوب می‌کند و خانم‌ها باید این حکم را رعایت کنند. 

 

در واقع، فقه به منزله ظاهر شریعت است. اگر کسی نماز را مطابق با رساله بخواند، حتی اگر در بطن آن نماز اشکال هم وجود داشته باشد، ان را می‌پذیرد. در مورد حجاب نیز می‌توان همین رویکرد را مطرح کرد. به عبارتی، در فقه مرز حداقلی و حداکثری وجود دارد، در مسئله حجاب اگر جنبه ظاهری آن مراعات شود، حکومت و کارگزار نباید آن جنبه سلبی را پیگری کند. در حقیقت، جنبه سلبی حجاب، حوزه‌ای خارج از حوزه فقه است و بیش‌تر بعد اخلاقی دارد. 

 

حرام بودن خودنمایی به نامحرم،‌منشأ قرآنی دارد. قرآن می‌فرماید: «ولا یبدین زینتهن إلا لبعولتهن» زینت شان را نشان ندهند مگر به شوهرانشان. در واقع، این هم جنبه روانی و هم جنبه اخلاقی دارد. در هر صورت اختلاط‌ها، ارتباطات و معاشرت‌های زیادی که در سطح جامعه بین زنان و مردان وجود دارد ناخواسته باعث فتنه می‌شود؛ لذا، حرام بودن خودنمایی به نامحرم صرفاً محدود به پوشش نیست بلکه کلام، نگاه و معاشرت‌ها را نیز شامل می‌شود. اگر خانم‌ها بتوانند این حکم را مراعات کنند، بسیاری از خانواده‌ها از خطر فروپاشی محفوظ می‌مانند.و به‌عنوان مثال، طلاق که یکی از عوامل فروپاشی خانواده است و مشکلات اجتماعی را باعث می‌شود، در بسیاری از موارد به دلیل عدم تفاهم و حضور یک خانم دیگر در زندگی مردها صورت می‌گیرند. بنابر این حرام بودن خودنمایی به نامحرم از نظر اخلاقی، تأثیر چشمگیری در جامعه دارد. 

 

دکتر طاهره محسنی ، مدرس دانشگاه و مجتمع علوم اسلامی کوثر 

 

سخن روز :::
قضاوت:
” اگر بخواهيد دائم درمورد انسان ها قضاوت كنيد، هرگز فرصت دوست داشتن آنها را نخواهيد داشت! „

تصویر هفته :::
هفته دفاع مقدس
مقاله
:::
اهداف و زمينه هاي قيام عاشورا در كلام امام حسين(ع)
خطابه ها، تقريرات و روايات نقل شده از امام حسين (ع) در رابطه با قيام عاشورا به اندازه اي است كه مي تواند زمينه ها و انگيزه هاي اين حركت عظيم را روشن كند.
حدیث
:::
امام على عليه السلام:
أَربَعٌ مَنْ أُعْطيَهُنَّ فَقَدْ أُعْطيَ خَيرَ الدُّنيا وَ الْآخرةِ صِدقُ حَديثٍ وَ أَداءُ أَمانَةٍ وَ عِفَّةُ بَطنٍ وَ حُسْنُ خُلق ؛‏
چهار چيز است كه به هر كس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده است: راستگويى، اداء امانت، حلال خورى و خوش اخلاقى.
«تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 217 ، ح 4282»
یادداشت
:::
فرزندتان را این گونه به مدرسه بفرستید
اول مهر برای همه جزء خاطرات فراموش‌نشدنی است، هرچقدر هم که با گریه و ناراحتی همراه بوده باشد. اما به هر حال اولین روز مدرسه پر از تلاطم‌های عاطفی است.
نظرسنجی
:::
به نظر شما سازمان تاکنون در کدامیک از برنامه های زیر موفق تر عمل کرده است؟