• دولت و ملت، متحد با هم برای حمایت از کالای ایرانی            • لحظه هایت زیباست ؛‌ چون خدا، عشق و امید در وجودت جاریست           
روابط عمومی کارآمد تاریخ:1397/2/25

نویسنده: صديقه مقدس پور
روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند.

 

کار کردن برای کارکنان در یک سازمان، بدون همراهی و همگامی کارکنان به بار نخواهد نشست، همراه کردن کارکنان، جلب مشارکت و اعتماد آنان برای پیشرفت های مادی و معنوی سازمان از جمله وظایف و کارکردهای اساسی روابط عمومی است.

 

تقویت روابط عمومی ها با هدف تقویت روابط عاطفی مدیران و کارکنان، جایگاه روابط عمومی در اطلاع رسانی دولت و فرهنگ سازی در سازمانها از دیگر کارکردهای این نهاد است. توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.

 

کم مهارتی و مشکل فنی و ضوابط قانونی و اداری برای کار روابط عمومی ها، آسیب پذیری همبستگی و روح کار جمعی در مدیران روابط عمومی و مطلق اندیشی چه در مدیران روابط عمومی و چه برخی از مدیران سازمان، بی توجهی به طرح های پژوهشی و افکارسنجی- که همه و همه موجبات بی توجهی یا کم توجهی به افکار عمومی را سبب شده و عدم مشارکت کارکنان در تصمیم گیری ها را که از دغدغه های جدی است- باعث شده است.

 

با گماردن مدیران علمی ارزش گرا و فرآیند محور، مدیرانی در مصدر امور روابط عمومی ها قرار گیرند که از لحاظ فنی، تخصصی، تجربی و توانمندی های فردی با برنامه ریزی ارتباطی ویژه و پژوهش های افکار عمومی توانایی جلب مشارکت عمومی و اعتمادسازی در افکار عمومی را دارا باشند و فرآیند توسعه سازمانی و تحقق عملی کارکردهای روابط عمومی را به نحو مطلوبی فراهم کنند.

 

روابط عمومی ها تاکنون نتوانسته اند به طور کامل نگاه حرفه ای و تخصصی را در خود ایجاد نمایند؛ چرا که از یک طرف غالب مسئولان به این هنر و فن توجهی نکرده اند و از طرفی بسیاری از مدیران ما با کارکردهای روابط عمومی ایده آل آشنا نبوده اند. روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند.

 

بدون شک روابط عمومی به عنوان یک «فن» و «هنر» نقش بسزایی در برقراری و تسهیل ارتباط دوسویه بین مدیران سازمان و کارکنان دارد، به طوری که امروزه کمتر سازمانی را می توان یافت که خود را بی نیاز از روابط عمومی بداند و در عین حال موفقیت های چشمگیری را در زمینه های مورد نظر و تحقق اهداف از پیش تعیین شده به دست آورده باشد.

 

اما اگر روابط عمومی ها بخواهند تأثیر گذار باشند، باید از همه نظر در «جایگاه» بایسته و شایسته خود قرار داشته باشند تا با مهارت در این موضوعات منشأ اثر در جهت تحقق اهداف سازمانی باشند:

 

۱- توجه جدی به افکار همه کارکنان در ایجاد حرکت، اصلاح و جریان سازی سالم .

۳- دفاع از جایگاه روابط عمومی در مقابل دخالت های غیرمسئولانه واحدها و افراد.

۴- حفاظت از حریم سازمان در مقابل جوسازی ها، خلاف گویی ها، دروغ پردازی ها، تهدیدها و ... این در حالی محقق می شود که مدیر روابط عمومی خود مبرا از این مسائل باشد.

۵- خروج روابط عمومی از موضع انفعالی به موضع فعال (در حال حاضر بسیاری از مدیران روابط عمومی کاملاً از موضع انفعالی در مقابل مدیران برخوردار می باشند.)

۶- تغییر فرهنگ سازمانی غلط، به این نکته باید توجه کرد، کارگزار روابط عمومی موقعی در جهت تغییر فرهنگ سازمانی می تواند حرکت کند که با مقوله فرهنگ آشنایی داشته و دیگر این که با علم رفتار سازمانی مأنوس باشد.

۷- ایجاد حسن رابطه بین کارکنان، مشاوران و مدیران سازمان.

۸- کمک در جذب استعدادهای درخشان کارکنان یا به عبارتی ایجاد بستری مناسب در جهت بالندگی اندیشه کارکنان.

۹- تقویت ارزش ها و ویژگی های مطلوب انسانی.

۱۰- معرفی الگوهای آموزشی مناسب درون سازمانی و برون سازمانی.

۱۱- سازماندهی خبری سازمان (تلاش برای اطلاع یابی و اطلاع رسانی به موقع با روش ها و ابزارهای ارتباطی.)

۱۲- تدوین نظام ارتباطی منسجم و تبلیغی شفاف و روشن.

۱۳- تغییر نگرش مسئولان نسبت به نقش روابط عمومی و جایگاه و اهمیت آن.

۱۴- جهت گیری و جهت دهی سازمان به سوی کارمند محوری.

۱۵- همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها.

۱۶- تأکید هماهنگ بر بهبود روابط درون سازمانی و برون سازمانی.

۱۷- تنظیم برنامه مدون و سالیانه برای عمل به شعائر و برگزاری مراسم مذهبی و غیره...

۱۸- انعکاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف و عدم ممیزی نمودن آن به مسئولان و دریافت بازخورد آن برای ارائه به کارکنان.

۱۹- برگزاری جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه یا فصلی.

۲۰- تهیه مقاله های علمی در حوزه فعالیت های سازمان و نشر آن در رسانه های گروهی.

۲۱- معرفی مطلوب مقالات و تحقیقات کارکنان در سطح سازمان.

۲۲- انعکاس تجربه های موفق کارکنان سازمان.

۲۳- چاپ بروشور پیام های آموزشی، پژوهشی و دیگر فراورده های سازمانی.

۲۴- تهیه فیلم برای معرفی سازمان.

۲۵- ایجاد برنامه نظامند همدردی با خانواده های سازمان بدون تبعیض قائل شدن.

۲۶- تهیه و تنظیم منشور اخلاقی روابط عمومی سازمان.

برگزفته از مطلب داوود طالبی ، رئیس اداره کل روابط عمومی بانک توسعه تعاون

 

 

 

سخن روز
فروتنی:
” تا زماني كه به قدرت نرسيده اي فرمانبردار باش و چون به آن رسيدي، فروتن. „

تصویر هفته
رمضان الکریم
مقاله
آثار و فواید روزه
روزه، با کیفیتی که دارد در حقیقت روح معنوی و ایمانی انسان را تقویت و اراده او را در اجتناب از معاصی و گناه قوی و نیرومند می گرداند و رمضان ماه خودسازی و تزکیه است.
حدیث
پيامبر اسلام(صلى الله عليه و آله):
شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَزَّوَجلَّ وَ هُو شهرٌ یُضاعِفُ اللّه‏ُ فیه الحَسَناتِ وَ یَمحو فیهِ السَّیِّئات وَ هُوَ شهرُ البَرَكَة؛
ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزاید و گناهان را پاك مى‏كند و آن ماه بركت است.
«بحارالأنوار، ج 96، ص 340، ح 5»
یادداشت
تغذیه سالم در ماه رمضان؛ بایدها و نبایدها
روزه، تمريني براي زندگي سالم و دستيابي به مراحلي از تقوا است. انتخاب روش هاي بهداشتي و تغذيه مناسب مي تواند با تامين سلامت افزون تر، انسان را براي بهره گيري بيشتر از بركات اين ماه خدا ياري كند.
نظرسنجی
به نظر شما، اداره کل تبلیغات اسلامی تهران در سال 96 در کدام زمینه موفق بوده است؟