• سال رونق تولید گرامی باد            • فرازی از پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب: تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم میتواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم میتواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند            • تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم میتواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی میتواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند            • فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب: انقلاب اسلامی پس ‌از نظام‌ سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود            • مهم‌ترین ظرفیّت امید بخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است            • شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هر چه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد           
مقصود از تجسم اعمال چیست؟ تاریخ:1397/3/19

نویسنده: حجت الاسلام اكبر زوبين
درباره‌ اینکه اعمال انسانی چگونه به اشکال مختلف عذاب تبدیل خواهد شد، دو نظریه‌ عمده وجود دارد.

مقصود طرفداران این نظریه، در این مدعا خلاصه می‌شود که همه‌ کیفرهایی که شخص گناهکار در سرای آخرت تحمل خواهد کرد، از ناحیه‌ خارج نیست، بلکه اعمال انسان است که در قیامت به صورت عذاب صور موحشه، مانند عقرب‌ها و مارها تجسم می‌یابد، اما درباره‌ اینکه اعمال انسانی چگونه به اشکال مختلف عذاب تبدیل خواهد شد، دو نظریه‌ عمده وجود دارد:


الف) عذاب، تجسم و صورت فعل و لوازم نفسانی است.

ب) عذاب، صورت ملکوتی و باطنی اعمال دنیوی است.

منظور از نظریه‌ اول این است که در دنیا با انجام دادن هر فعلی، چه حسن و چه قبیح، در صقع نفس انسان که جوهر مجرد و فعالی است، اثر و خاصیت آن فعل پدید می‌آید که این اثر و هیئت موجود در نفس، ابتدا به صورت حال و موقت و قابل زوال و عدم است؛ اما با تکرار و مداومت، اثر و هیئت آن در نفس انسانی به صورت ملکه و خاصیت پایدار ماندگار می‌شود و گاهی اثر آن از صورت ملکه بودن خارج و مبدل به صورت جوهره‌ی ثانویه زوال‌ناپذیر می‌گردد.

این صور و هیئات رذیله‌ نفس، با توجه به نوع رذیله بودن آنها مبدل به اقسام عذاب و کیفر می‌شود که در عالم آخرت نفس، با مشاهده و ادراک آنها که در حقیقت فعل خود نفس است، معذب و متألم خواهد شد.


اما مراد قائلان نظریه‌ دوم این است که برای هر عمل دنیوی انسان دو شکل وجود دارد: صورت اول، صورت ظاهری عمل است؛ مانند غیبت کردن، خوردن مال یتیم و یا نماز خواندن و روزه گرفتن. صورت دیگر، چهره واقعی و ملکوتی اعمال است که فعلاً از دیدگان ما نهان است؛ مثلاً صورت واقعی غیبت، خوردن جسد میت است، صورت واقعی اکل مال یتیم، خوردن آتش است و صورت واقعی روزه، سیر از آتش جهنم است. انسان‌های والایی وجود دارند که می‌توانند با تهذیب نفس خود موفق به رؤیت صور واقعی و ملکوتی اعمال انسانی بشوند که در این باره روایات مختلفی وارد شده است.



منبع : گروهی از نویسندگان، (1392) اسلام و مسئله نفس و بدن: مجموعه مقالات، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ اول.

سخن روز
پشتکار
” كار اندكي كه ادامه يابد، از كار بسياري كه از آن به ستوه آيي اميدوار كننده تر است „

تصویر هفته
ماه رمضان
مقاله
نکاتی درباره رونق اشتغال و تولید
اجرای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و اشتغال به الزامات و بسترهایی نیاز دارد. الزاماتی که باید مورد توجه تمام نهادها، ارگان‌ها و تک تک افراد جامعه باشد.
حدیث
امام حسن مجتبی (علیه الاسلام):
مَنْ قَرَءَ الْقُرْآنَ کانَتْ لَهُ دَعْوَةٌ مُجابَةٌ، إمّا مُعَجَّلةٌ وَإمّا مُؤجَلَّةٌ.
کسي که قرآن را - با دقّت - قرائت نمايد، در پايان آن - اگر مصلحت باشد - دعايش سريع مستجاب خواهد شد - و اگر مصلحت نباشد - در آينده مستجاب مي گردد.
دعوات راوندی ص۲۴
یادداشت
دورویی ؛ راه علاج و فرار از آن
منافق كسي است كه ظاهرش را با ايمان و تقوا و اخلاص آراسته، ولي در باطن جز ظلمت كفر و شرك چيزي ندارد، لذا بايد بداند كه در رفتارش سودي نكرده و جز به خودش به كسي زياني نرسانده است.
نظرسنجی
بنظر شما، اینک در چهل سالگی انقلاب اسلامی، کدام مورد از سایر گزینه ها مهم تر است؟