• دولت و ملت، متحد با هم برای حمایت از کالای ایرانی            • حضرت محمد(ص): هر که صبح کند و به فکر اصلاح کار مسلمانان نباشد، مسلمان نیست            • لحظه هایت زیباست ؛‌ چون خدا، عشق و امید در وجودت جاریست           
سرمایه اجتماعی کالای ایرانی در سطح افکار عمومی تاریخ:1397/5/14

نویسنده: محمد رضا عبدالوهاب
شناخت جهت گیری افکار عمومی نسبت به کالای ایرانی، دید روشن تری برای سیاستگذاری های حاکمیتی و استراتژی های فروش فراهم می کند، چرا که جایگاه افکار عمومی در جامعه همان جایگاه مصرف کننده در بازار است.

سرمایه اجتماعی ، مفهومی است که از اقتصاد وارد حوزه­ های اجتماعی و فرهنگی شده است

این نوشتار با طرح این سوال آغاز می شود که آیا مصرف کالای ایرانی از نظر فرهنگی و اجتماعی مورد پشتیانی افکار عمومی قرار می گیرد؟

شناخت جهت ­گیری افکار عمومی نسبت به کالای ایرانی، دید روشن تری برای سیاستگذاری های حاکمیتی و استراتژی ­های فروش بنگاهی فراهم می کند، چرا که جایگاه افکار عمومی در جامعه همان جایگاه مصرف کننده در بازار است.

برای فهم بهتر حمایت افکار عمومی از مصرف کالای ایرانی به مفهوم«سرمایه اجتماعی» اشاره می کنیم ؛ مفهومی که از اقتصاد وارد حوزه­ های اجتماعی و فرهنگی شده است.

دست یافتن به رابطه بین «سیاست حاکمیتی»، «نهاد تولید» و «فرهنگ عمومی» به مفهوم اعتماد عمومی» به عنوان یکی از وجوه اصلی سرمایه اجتماعی است و اجرای مسئولیت اجتماعی شرکتی برای پیشیبانی فرهنگی از گفتمان تولید ملی را ضروری خواهد بود.

اگرچه رشد تولید ملی، کشور را  از نظر ساختاری در مسیر اهداف کلان توسعه و برنامه های بالادستی قرار می رساند و از نظر اقتصادی به ایجاد اشتغال، کاهش وابستگی به درآمد های نفتی و مدیریت ارزی کشور  کمک می کند اما برای پشتبانی افکار عمومی از تولید داخلی باید به نیازهای خُرد مصرف­کننده همانند مزیت نسبی محصول داخلی نسبت به نمونه خارجی و همچنین به مسئولیت اجتماعی شرکتی اولویت داد.

مطالعه گفتمان حمایت از تولید ملی در سطح افکار عمومی این فرصت را در اختیار سیاستگذاران، مدیران و تولیدکنندگان قرار می دهد که نقاط قوت و خلاء هایی پیشبرد جریان حمایت از تولید ملی و محصولات ایرانی را  مورد توجه قرار دهند چرا که ارتباط پیچیده ای و مستقیمی بین افکار عمومی و سیاستگذاری عمومی در حوزه تولید ملی وجود دارد.

به عنوان مثال یکی از نارضایتی های افکار عمومی که سرعت پویش حمایت از کالای ایرانی را کند کرده ، نماد تولید ملی است. صنعت خودروسازی در سطح افکار عمومی به عنوان نماد تولید ملی شناخته می شود، بنابراین مشکلات و عقب ماندگی های این صنعت به سایر تولیدات باکیفیت ملی ارجاع داده می شود.

طبق رویکرد پنجره شکسته می توان این نتیجه را گرفت که صنعت خودروسازی پنجره شکسته گفتمان حمایت از تولید ملی است.  

دو جریان حمایت گر- انتقادگر از تولید ملی در شبکه های مجازی وجود دارد ، سرمایه اجتماعی کالای ایرانی از بی اعتمادی نهادی به کالای ایرانی به عنوان یک دام های اجتماعی است که در سطح جمعی، لطمه به غرور ملی؛ در سطح نهادی، بی اعتباری نهاد تولید ملی و در سطح سیاستگذاری، اجرای ناقص سیاست های فراگیر را تهدید می کند.

انتقال از بی اعتمادی به عنوان یک دام اجتماعی به اعتماد ، نیازمند علائم قدرتمندی است که آشکار کند بنگاه ها و نهادهای دولتی دگرگون شده اند.

رویکرد اصلی برای نیفتادن در این دام اجتماعی رویکرد آگاه انگاشتن مخاطب/مصرف کننده، حرکت در مسیر سرمایه داری پاک و پایبندی به مسئولیت اجتماعی تولیدکننده نسبت به مصرف کننده است و این تغییرات نیازمند سیاستگذاری هایی در بخش دولتی برای تحقق نظام اقتصاد غیررانتی و رقابت­پذیر و تغییراتی در سطح بنگاه ها برای ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتی است.

منبع: پژوهشی با عنوان سرمایه اجتماعی مصرف کالای ایرانی از منظر افکار عمومی ، نویسندگان: علیرضا دهقان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و سید احمد عسکری، دانشجوی دکتری دانشگاه تهران ، ارائه در همایش ملی بررسی برنامه ها و متون تولید ملی

سخن روز
انتخاب دوست:
” از بین دوستان آنانی را برگزینید که دیدگاه متفاوتی با شما دارند، اما خوش بین و مثبت اندیش هستند. „

تصویر هفته
پاییز زیبا
مقاله
بررسی جایگاه زیارت امامزادگان در مهندسی فرهنگی
زیارت قبور اولیای الهی می‌تواند به شناخت بیشتر آن بزرگواران و الگو برداری از خصلت‌ های الهی آنان بینجامد و یا از طریق اشراق معنوی، بر روح و جان آدمی تأثیرگذار باشد.
حدیث
امام مهدى (علیه ‏السلام):
إنّی أمانٌ لأِهلِ الأرضِ کَما أنَّ النُّجُومَ أمانٌ لأِهلِ السَّماءِ ؛
من مایه امان اهل زمینم ؛ چنان که ستارگان مایه امان اهل آسمان‏ اند .
«بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۸۰»
یادداشت
چرا دروغ می گوییم و چگونه از آن پرهیز کنیم ؟
حس عدم اطمینان به خود در افراد می تواند باعث شود سعی کنند تصویری مشخص از خود ارائه و حفظ کنند تا حس کنند از سوی دیگران تایید می شوند .
نظرسنجی
به نظر شما هیئات مذهبی بر روی کدام مسئله باید حساسیت بیشتری داشته باشند؟