• سال رونق تولید گرامی باد            • فرازی از پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب: تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم میتواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم میتواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند            • تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم میتواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی میتواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند            • فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب: انقلاب اسلامی پس ‌از نظام‌ سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود            • مهم‌ترین ظرفیّت امید بخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است            • شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هر چه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد           
انقلاب اسلامی و نقش بانوان در عرصه های مختلف تاریخ:1397/11/16

نویسنده: صديقه مقدس پور
بی تردید در همه عرصه ها، زنان نیز به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نقش خود را به شایستگی ایفا کردند.

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی رحمه الله علیه در بهمن 57 به پیروزی رسید و بساط رژیم منحوس پهلوی برای همیشه برچیده و از صفحه روزگار محو شد . انقلاب اسلامی ثمره خون شهیدانی است که به تأسی از قیام امام حسین علیه السلام و  با هدایت های امام روح الله خمینی و با هدف پیاده کردن ارزش های دین، کسب استقلال و عدم وابستگی به بیگانگان و آزادی قیام کردند و به فضل الهی به پیروزی رسیدند، پس از امام نیز با رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای و با وجوذ گذشت چهل سال از آن روزها، اکنون شاهد شجاعت، عقلانیت و اقتدار بی نظیر مردم عاشورایی این سرزمین هستیم.

ایران اسلامی به همت جوانان مؤمن انقلابی هم در پیروزی انقلاب، هم در دوران دفاع مقدس و در همه عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی و سایر حوزه ها با گوش جان سپردن به فرامین راهگشای رهبر معظم انقلاب اسلامی و علیرغم همه دشمنی ها ، توطئه ها ، فتنه ها و خطرات توانستند به دستاوردهای مهمی نایل شود.

بی تردید در همه این عرصه ها، زنان نیز به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نقش خود را به شایستگی ایفا کردند.

دین اسلام نگرشی متعادل به زن دارد و برای او شأن و جایگاهی والا قائل است . نگرش متعادل اسلام از هر گونه افراط نسبت به زن پرهیز دارد و وجود برخی تفاوتها بین زن و مرد را لازمه رشد و کمال انسان می داند. از نظر اسلام زن و مرد در انسانیّت برابرند، اما به دلیل برخورداری از ساختار جسمى و عاطفى متفاوت، در برخی موارد دارای خصلت ها و حقوق متفاوتی هستند، به تعبیر شهید مرتضی مطهرى: « زن و مرد دو ستاره اند در دو مدار مختلف، هرکدام باید در مدار خود و فلک خود حرکت کند… شرط اصلى سعادت هریک از زن و مرد و در حقیقت جامعه بشرى، این است که دو جنس هریک در مدار خویش به حرکت خود ادامه دهند. آزادى و برابرى آن گاه سود مى بخشد که هیچ کدام از مدار و مسیر طبیعى و فطرى خویش خارج نگردند. ...»

در جمهوری اسلامی ایران زنان از اهمیت خاصی برخوردارند . ایرانیان به ویژه پس از ورود اسلام به این کشور، برای زنان احترام ویژه ای قائل بوده اند. البته جایگاه سیاسی و اجتماعی زنان در جامعه به دلیل فراز و فرودهای سیاسی و ظهور و افول حکومت ها همواره دچار تغییر بوده است. به عنوان مثال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل سیاست های فرهنگی حاکم، زنان به عنوان ابزار و کالا مورد سوء استفاده قرار می گرفتند. امام خمینی (ره) وضعیت زنان در رژیم شاه را به دوران جاهلیت تشبیه نموده و اشاره می کند که در آن زمان نیز همچون عصر جاهلیت، مقام معنوی زنان نادیده گرفته شده و تا حد یک کالای مادی تنزل پیدا کرد ه بود.

دیدگاه رژیم پهلوی درباره زنان در جامعه، منطبق بر الگوهای غربی بود و هیچ نسبتی با ارزش ها و خواسته‌های دینی و بومی جامعه ایرانی نداشت. آزادی زنان فقط به این دلیل از سوی رژیم تاکید می‌شد که ایران شباهت بیشتری با غرب پیدا کند. به ‌عبارت ‌دیگر دولت پهلوی سعی داشت زن ایرانی را به زن غربی تبدیل کند. در دوره پهلوی برنامه ‌های نوسازی، موجب تضعیف ارزش های مذهبی و سنتی در جامعه و شیوع فساد به‌ ویژه در شهرهای بزرگ شد . به همین دلیل زنان ایرانی که به ارزش های اسلامی و ایرانی پایبند بودند و سیاست ها و برنامه های رژیم پهلوی را بر نمی‌تابیدند، در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی حضور نداشتند و به ‌این ‌ترتیب بخش های قابل توجهی از زنان در انزوای اجتماعی فرو رفتند.

به دنبال وقوع انقلاب اسلامی در ایران، تغییر و تحولات اساسی در تمام سطوح سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه به ویژه در حوزه زنان پدید آمد.

پس از انقلاب، زنان از حقوق و تکالیفی در قوانین اساسی و مدنی برخوردار شده‌اند که برگرفته از آموزه‌های دینی است. در اصل بیستم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد رعایت حقوق انسانی زنان چنین آمده است :« همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.» همچنین در اصل بیست و یکم قانون اساسی دولت موظف شده است حقوق مادی و معنوی و فردی و اجتماعی زنان را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید .

پیدایش انقلاب اسلامی در ایران باعث ایجاد تحولی نوین در نوع نگاه به زن شد . انقلاب اسلامی نه تنها باعث ایجاد تحول روحی و فکری در زنان شد بلکه فضای فرهنگی مناسبی برای حضور بیشتر زنان در جامعه فراهم ساخت . در حال حاضر علاوه بر رشد چشمگیر نرخ باسوادی بانوان ایرانی ، شوق تحصیل و میزان موفقیت در آزمون های مختلف علمی در میان دختران افزایش قابل ملاحظه ای یافته است .

همچنین در سالهای اخیر با توجه به تاکیدات آیت الله خامنه ای (مدظه العالی) مبنی بر شکل گیری نهضت تولید علم در ایران، شاهد شکوفا شدن استعدادهای دختران خلاق و مبتکر و حضور آنان در المپیادهای جهانی علمی و رشد و ارتقای حضور زنان ایرانی در ابعاد مختلف علمی و تکنولوژیک همچون ثبت اختراعات ، ابتکارات و نوآوری در عرصه های نانو ، انرژی هسته ای ، هوا و فضا ، علوم پایه هستیم. امروز زنان ایرانی به راحتی از حقوقی نظیر حق رأی در انتخابات ، داشتن شغل دولتی و حتی پست ها و مناصب مدیریتی برخوردارند.

یکی از عوامل ارتقای جایگاه زنان پس از انقلاب ، دیدگاه مثبت رهبران انقلاب ، امام خمینی (ره) و امام خامنه ای (مدظله العالی) به حضور زنان در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی بوده است .

به همین دلیل پس از انقلاب ، موضوع حفظ و افزایش کرامت انسانی زنان در حوزه های مختلف فردی و اجتماعی ، مورد تاکید بسیار قرار گرفت .

بر خلاف تفکر حاکم بر بسیاری از انقلاب ها و جنبش های غربی که زنان را به توجه به ساحت های فردی و حضور پر رنگ در اجتماع تشویق می نمایند، انقلاب اسلامی ایران زنان ایرانی را نه تنها به توجه به بعد فردی و اجتماعی خویش دعوت می کند بلکه در کنار آن به نقش آفرینی وی در خانواده به عنوان نقش اصلی به ویژه در تربیت نسل آینده اشاره می کند .

در مجموع زنان ایرانی در دوران بعد از انقلاب در مسیر رشد قرار گرفته و ورود موفقی به بسیاری از عرصه های علمی ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی پیدا کرده اند .

حضور زنان در عرصه انقلاب

حضور زنان در عرصه انقلاب به شیوه های مختلف صورت می گرفت؛ این حضور از توزیع و پخش اعلامیه تا حضور در عرصه های مبارزه مسلحانه متغیر بود. این مبارزه ادامه داشت و زنان پا به پای مردان تا پیروزی نهضت همراه بودند البته حضور فعال و همه جانبه زنان در سال های نزدیک به پیروزی نهضت اسلامی افزایش چشمگیری داشت. زنانی که تا پیش از آن با فعالیت ‌های مخفی و احیاناً به عنوان مادران و یا همسران مبارزان شهید و یا زندانی سیاسی، با رژیم در حال مبارزه بودند، به خیابانها آمدند و حضور خود را آشکارا اعلام کردند.

امام خمینی بعد از پیروزی انقلاب در سخنانی ضمن اشاره به حضور زنان در تظاهرات خیابانی ، آنان را به عنوان پیشروان نهضت اسلامی قلمداد کرد: « ما نهضت خودمان را مرهون زنها می دانیم. مردها به تبع زنها در خیابانها می ریختند. تشویق می کردند زنها مردان را. خودشان صف­های جلو بودند. زن یک همچو موجودی است که می تواند یک قدرت شیطانی را بشکند. » (صحیفه امام، ج 7 ، ص 339)

از جمله وقایعی که حضور زنان به خوبی در آن مشهود است، حادثه روز 17 شهریور در میدان ژاله (شهدا)، بود که تعدادی از آنها به شهادت رسیدند و به قول استاد مطهری این فاجعه نقطه عطف مهمی در تاریخ حضور آنان در عرصه سیاست محسوب می شود.( مرتضی مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، قم، انتشارات صدرا، 1387، ص 210)

جنبه مهم دیگر ، تغییر نگرش نسبت به حضور زنان در عرصه اجتماعی است. در زمانه ای که برخی علما و روحانیان با تأکید بر نگاه سنتی نسبت به زن، خواهان خانه نشینی زنان بودند، رهبر نهضت اسلامی (امام خمینی) با نگاه مثبت بر حضور زنان در عرصه جامعه و مبارزه تأکید داشتند.

روش های مشارکت زنان در دوران نهضت اسلامی

زنان به شیوه های مختلفی در دوران نهضت اسلامی مشارکت داشتند که به مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

- شرکت در تظاهرات و راهپیمایی ها

- شرکت در اعتصابات

- تکثیر و پخش اعلامیه‌ ها و نوارهای امام با هدف رساندن پیام اسلامی و شناسایی حقایق اسلامی به مردم بوده است. (احمد فاضلی بیارجمندی، نقش زنان در زمان امام علی، قم، میثم تمار، 1381، ص 271)

- حضور زنان با حجاب اسلامی در مجامع و معابر عمومی، (دلیل اصلی این امر نارضایتی زنان از سیاست‌ های جنسیتی حکومت و الگوی زن ایرانی مورد تبلیغ شاه بود) (نیکی کدی، ریشه های انقلاب ایران، ترجمه عبدالرحیم گواهی، تهران، قلم، 1369، ص 365)

- حضور در عرصه مبارزه مسلحانه (نقل و انتقال سلاح و مهمات و نیز آماده سازی سلاح و...)

نقش و جایگاه زنان بعد از پیروزی انقلاب

یکی از تحولاتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص زنان رخ داد ، تغییر نگرش به نقش و جایگاه زنان در اجتماع از طرف مجامع مذهبی بود، قبل از پیدایش نگرش جدید، نگاه غالب تأکید بر ضرورت خانه نشینی و انجام وظایف مربوطه به خانه و خانه داری بود اما نگرش علمای دینی و روحانیان انقلابی و روشنفکر غیر از این بود ، آنان معتقد بودند زنان با حفظ شئونات اسلامی حضور پررنگی در عرصه های مختلف می توانند داشته باشند. از جمله این عرصه ها می توان به دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و حضور در عرصه سیاسی اشاره کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت سیاسی زنان در دو سطح اتفاق افتاد:

ـ مشارکت سیاسی زنان در سطح عموم ؛شامل شرکت آنان در انتخابات ادواری، شرکت در راهپیمایی ها، شرکت درگروه ها، انجمن ها و فعالیت های بسیج و شرکت و حضور در جنگ تحمیلی

ـ مشارکت سیاسی زنان در سطح نخبگان ؛ شامل نمایندگی مجلس شورای اسلامی، سهیم بودن در دستگاه اجرایی و خدمات اداری، ملی و بین المللی و همچنین همکاری با قوه قضائیه .

نقش زنان در دوران دفاع مقدس

با شروع جنگ در 31 شهریور سال 1359 زنان به عنوان درصد قابل توجهی از جمعیت کشور، وظیفه خود را برای حفظ میهن در برابر تهاجم دشمن به نحو مطلوب انجام داده و با توجه به شرایط موجود به ایفای نقش خود پرداختند. این زنان سربازان گمنامی بودند که وظیفه تدارکات جبهه جنگ را بر دوش می کشیدند.

فعالیت عمده زنان در طول 8 سال جنگ تحمیلی به طور خلاصه:

1ـ شرکت در بسیج نظامی 2- شرکت در ستاد پشتیبانی جنگ و فراهم ساختن کمک‌ های مختلف برای رزمندگان 3- حمایت معنوی از مردان و رزمندگانی که به جبهه‌ های جنگ اعزام می‌شدند. 4- مهاجرت از مناطق جنگی و تجربه دیگر محیط‌ های اجتماعی. (نسرین مصفا، «نقش مشارکت سیاسی در توانسازی زنان»، فصلنامه سیاست خارجی، سال 8، شماره 3، 1373، ص 127)

نقش رزمی دفاعی:

زنان همچون مردان در محورهای مختلف، مشارکت مستقیم داشتند و به انجام فعالیت هایی چون به دست گرفتن اسلحه و نگهبانی از مقرهای خواهران، مساجد، محافظت از مهمات، تخلیه کمک‌ های مردمی و... می‌ پرداختند. از مهم ترین فعالیت زنان، مبارزه آنان با ستون پنجم دشمن بود. زنان با اشراف خاصی که بر منطقه مسکونی خود داشتند حرکات دشمن را زیر نظر گرفته، اطلاعات را جمع آوری می‌ کردند ، آنها را در اختیار مقامات ذیربط می‌ گذاشتند و نقشه های ستون پنجم را خنثی می‌ نمودند.

طبق آمار بنیاد شهید انقلاب اسلامی، در طول 8 سال دفاع مقدس از میان زنان بیش از 4 هزار  نفر جانباز و آزاده و تعداد 4363 نفر به شهادت رسیدند .(زهرا رحمانیان، نقش پشتیبانی رزمی زنان در دفاع مقدس، جلد دوم، تهران، سازمان تحقیقات خودکفایی بسیج کنگره نقش زنان در دفاع و امنیت، 1373. ص 17)

نقش پشتیبانی:

در دوران هشت سال جنگ تحمیلی، اگرچه بخش عظیمی از درآمد کشور برای تجهیز جبهه ها هزینه می‌ شد اما به لحاظ وسعت میدان جنگ، طولانی بودن مدت درگیری، محاصره اقتصادی، وضعیت نامطلوب اقتصادی داخلی، دولت نمی‌‌ توانست تمام هزینه‌ های پشتیبانی جبهه را تقبل نماید لذا مداخله نیروهای مردمی در امر پشتیبانی جنگ بسیار ضروری بود. در این میان زنان با حضور فعالانه در ستادهای پشتیبانی جنگ نقش مهمی را در این زمینه ایفا نمودند.

ایجاد ستادهای جمع آوری کمک‌ های مردمی در مساجد و مدارس، دسته بندی و ارسال انواع نیازمندی های رزمندگان، تعمیر تجهیزات، بازسازی وسائل و تهیه مواد غذایی نیز از فعالیت های پشتیبانی زنان از جبهه بود.

نقش امدادی:

بیمارستانها و دیگر مراکز درمانی و پزشکی در دوران دفاع مقدس، شاهد ایثارگریهای زنان شاغل در حرفه‌ های پزشکی و زنان داوطلبی بود که با گذراندن دوره های کوتاه مدت امدادگری خدمت می کردند.

در زمینه‌ های خدمات امدادی، زنان دو نقش را ایفا می کردند؛ اول حضور پرستاران و کادر پزشکی در شهرهای جنگی و خطوط مقدم و درمان رزمندگان و حتی اسرای جنگی؛ دوم، راه اندازی ستادهای امداد زنان در شهرهای دیگر و تهیه نیازمندی های دارویی.

نقش فرهنگی ـ تبلیغی و عاطفی:

نقش فرهنگی زنان در طول جنگ نیز قابل توجه است که تأثیر گذاری فراوانی داشت. نمود عینی این تأثیرگذاری در موارد ذیل مشاهده می‌شود:

ـ حضور در عرصه‌ های تجلیل و تکریم مقام شهیدان، عیادت از مجروحان و سرکشی به خانواده شهدا و اسرا، مقابله با شایعات و عوامل تخریب روحیه، مقابله با منافقان و ضد انقلاب ها، شرکت در تشییع پیکر شهیدان و محافل بزرگداشت یاد و خاطره آنان.

ـ راه اندازی کاروان های زیارتی برای تقویت روحیه رزمندگان.

ـ ترویج فرهنگ صبر در مقابل شهادت، مجروحیت و اسارت عزیزان و تحمل دوری آنان برای خانواده رزمندگان.

ـ تقبل سهم تربیت مردان در قبال فرزندان.

ـ ترویج ازدواج آسان و آگاهانه با هدف پشتیبانی از انقلاب و زمینه سازی برای حضور بیشتر مردان در جبهه ها و تقویت روحیه آنان.

ـ پوشش دادن اخبار مربوط به جنگ در قالب انجام فعالیت های خبرنگاری و رسانه‌ای. (پروانه مافی، «مشارکت سیاسی زنان در ایران»، مجله ندا، شماره 40 و 39، 1382، ص 66)

نقش زنان در جامعه کنونی

وقتی بحث از حضور زنان در جامعه، نقش آفرینی و اشتغال آنان به میان می‌آید، تعداد زنان کارمند به ذهن می رسد، در حالی که بالاترین میزان اشتغال به زنان روستایی و خوداشتغال و کارآفرین شهری اختصاص دارد. بنابراین یکی از مهم‌ترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا می‌باشند. با توجه به این ‌که نیمی از کل جمعیت جهان را زنان تشکیل می دهند و دو سوم ساعات کار انجام شده توسط زنان صورت می پذیرد، عدم مشارکت آنان در فعالیت ‌های اقتصادی می‌تواند مشکلی بر سر راه پیشرفت کشور تلقی گردد. ضرورت کارآفرینی زنان را باید با افزایش و گسترش فرصت ‌های شغلی بر مبنای خلاقیت که بار فرهنگی ارزشی آن قابل کنترل است، پاسخ داد و از آنجا که زنان دارای طبع لطیف و مادرانه ای هستند باید شغلی را انتخاب کنند که برای آن از هر حیث آمادگی داشته باشند.

نقش زنان در پیشرفت کشور

نقش زنان، مستقیماً با هدف توسعه‌ اجتماعی و اقتصادی بستگی داشته و از این ‌رو در تحول همه جوامع انسانی، عاملی بنیادی محسوب می‌گردد. نکات مهمی در گسترش حضور زنان وجود دارد که می توان به برخی از آنان اشاره کرد:

- توجه به خصوصیات بانوان به ‌ویژه نقش ‌های مادری و همسری (نگهداری و تربیت فرزندان و نیز یک فرد مشارکت‌ کننده در درآمد خانواده)؛

- شناسایی فرصت‌ها و خدمات مناسب کسب و کار؛

- فراهم کردن آموزش مفید قابل دسترس ؛

- شناسایی و تقویت کانون‌ های مناسب برای خدمات مالی و غیر مالی به زنان کارآفرین؛

- تأسیس شبکه‌های کاری و اطمینان از هماهنگی بین بخش ‌های دولتی و غیردولتی؛

- آموزش افراد در بخش‌های دولتی و مؤسسات مالی یا اعتباری برای تشخیص توان اقتصادی بانوان؛

در دین اسلام، زن جایگاه بسیار والایی دارد؛ هم در اجتماع و هم در خانواده. زن سازنده خانواده است و خانواده کوچک ترین واحد اجتماعی ؛ بنابراین می‌توان گفت که زن سازنده جامعه است و قادر است جامعه را به سمت سعادت و تعالی و یا به سمت انحراف و فساد سوق دهد.

اسلام در زمینه فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، علمی و اقتصادی نیز، برای زن، حق استقلال قائل است. از نظر اسلام، میدان فعالیت و تلاش علمی و اقتصادی و سیاسی برای زنان، کاملاً باز است. اگر کسی با استناد به بینش اسلامی بخواهد زن را از کار علمی محروم کند، از تلاش اقتصادی باز دارد، یا از تلاش سیاسی و اجتماعی بی نصیب سازد، به خلاف حکم خدا عمل کرده است. زنان به قدری که توان جسمی و نیازها و ضرورت هایشان اجازه می‌دهد، می‌توانند در فعالیت ‌ها شرکت کنند. آنها هر چه می‌توانند، تلاش اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کنند. شرع مقدّس، مانع نیست. البته چون از لحاظ جسمانی زن ظریف تر از مرد است، لذا ضرورت‌ هایی دارد. تحمیل کار سنگین بر زن، ظلم به زن است. اسلام این را توصیه نمی‌کند؛ چنانکه منع هم نمی‌کند.

جای بسی خشنودی است که هم اکنون تعداد زیادی از بانوان، صاحب منصب ‌های مدیریتی و پست ‌های اداری و امتیاز‌های کاری در کشور هستند‌.

در عصر کنونی، با افزایش سطح تحصیلات زنان و رویکردهای نوین و مثبت، شاهد مشارکت و همکاری زنان پا به پای مردان در عرصه تجارت‌، تصمیم‌گیری‌، مدیریت‌، افزایش بهره‌وری در صنعت و مسئولیت ‌های اجتماعی‌ هستیم .

سخن روز
مدارا:
” مدارا ، بالاترین درجه قدرت و میل به انتقام، اولین نشانه ضعف است. „

تصویر هفته
بهار
مقاله
نکاتی درباره رونق اشتغال و تولید
اجرای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و اشتغال به الزامات و بسترهایی نیاز دارد. الزاماتی که باید مورد توجه تمام نهادها، ارگان‌ها و تک تک افراد جامعه باشد.
حدیث
حضرت مهدى (علیه ‏السلام):
فَإِنّا یُحیطُ عِلمُنا بِأنْبائِکُم، ولا یَعزُبُ عَنّا شى‏ءٍ مِنَ أخبارِکُم و مَعْرِفَتِنا بَالِزَّلَلِ الَّذى أصابَکُم؛
به راستى که علم ما بر اوضاع شما احاطه دارد و هیچ ‏چیز از احوال ‏شما بر ما پوشیده نیست و نسبت به ‏لغزشهایى که ‏از شما سرمى‏ زند شناخت داریم.
«بحارالانوار، ج ۵۳ ، ص 175»
یادداشت
دورویی ؛ راه علاج و فرار از آن
منافق كسي است كه ظاهرش را با ايمان و تقوا و اخلاص آراسته، ولي در باطن جز ظلمت كفر و شرك چيزي ندارد، لذا بايد بداند كه در رفتارش سودي نكرده و جز به خودش به كسي زياني نرسانده است.
نظرسنجی
بنظر شما، اینک در چهل سالگی انقلاب اسلامی، کدام مورد از سایر گزینه ها مهم تر است؟