• سال جهش تولید گرامی باد            رحلت فیلسوف گرانقدر و متفکر ارزشمند ، آیت الله آقای حاج شیخ محمّدتقی مصباح یزدی را تسلیت عرض می نماییم            نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت را تسلیت عرض می نماییم            فرا رسیدن ایام شهادت دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا (س)، را تسلیت عرض می نماییم            • شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هر چه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد           
شبکه سازی فعالان عرصه تبلیغ تاریخ:1399/10/9

نویسنده:
شبکه سازی به معنای برقراری رابطه های خاص طولی و عرضی و چند سویه بین اعضا به منظور دستیابی به اهداف مشترک است، نوع رابطه و کیفیت و میزان آن در خود شبکه و با توجه به مسیرهای تعیین شده برای رسیدن به اهداف تعریف می‌شود.

شبکه سازی فعالان عرصه تبلیغ

حجت الاسلام حمزه عقدکی

مفهوم شبکه سازی و ارتباطات شبکه ای را احتمالاً بارها و بارها شنیده ایم اغلب با شنیدن آن ذهنمان به سمت بازاریابی و شرکت های هرمی سوق داده می شود، شاید تصور بیشتر افراد این باشد که فعالیت شبکه ای همان فعالیت های گروهی است. درست است که ارتباطات شبکه ای به صورت گروهی انجام می شود اما در واقع هر فعالیت گروهی فعالیت شبکه ای به شمار نمی‌آید. این که دقیقاً شبکه سازی و ارتباطات شبکه ای به چه معناست؟ و تشکیل چه گروهی با چه خصوصیاتی به معنای ایجاد شبکه است نیازمند توجه و دقت بیشتر به مفهوم شبکه است.

شبکه سازی به معنای برقراری رابطه های خاص طولی و عرضی و چند سویه بین اعضا به منظور دستیابی به اهداف مشترک است، نوع رابطه و کیفیت و میزان آن در خود شبکه و با توجه به مسیرهای تعیین شده برای رسیدن به اهداف تعریف می‌شود.

شبکه سازی تعریف جدیدی از نوع خاص ارتباطات بین افراد و نقش آفرینی آنان است که می توان هماهنگی، همکاری و همسویی بین تمام اعضا در سیاست گذاری ها، برنامه‌ریزی ها و عمل را از ویژگی‌های شبکه به شمار آورد.

شکل گیری ارتباطات شبکه ای و ایجاد شبکه های مختلف سازمانی و غیر سازمانی در حقیقت در ادامه حیات اجتماعی انسان است و فلسفه شکل گیری آن همان فلسفه شکل گیری جامعه است؛ نیازمندی انسان به برقراری رابطه های معنادار اساس ایجاد ارتباطات شبکه ای است. این که به لحاظ تاریخی از چه زمانی ارتباطات شبکه شکل گرفته، به درستی مشخص نیست اما این اصطلاح در چند دهه گذشته به خصوص در حوزه مسائل اقتصادی و بازاریابی و پیشرفت شغلی مطرح بوده و در سال های اخیر در مدیریت ارتباطات سازمانی ورود جدی یافته است.

هم افزایی فکری، یکپارچه سازی و دسترسی بهتر به منابع، افزایش اعتماد به نفس، گسترش قدرت و اعتبار، بهره مندی از تجربیات و مهارت های تمامی اعضا و در نتیجه ارتقاء سطح کیفی فعالیت ها از مزیت های ایجاد شبکه می باشد. بدون تردید گرد هم آمدن و ایجاد هم افزایی فکری و اجرایی بین نخبگان و فعالان برجسته و شکل دهی به روابط در قالب روابط شبکه ای بخصوص در جامعه ما که فردگرایی بنا به دلایلی (که در این مختصر گنجایش پرداختن به آن نیست) قوی تر می باشد، ضرورت دوچندان می یابد.

امروزه با توجه به گسترش ارتباطات جهانی و توسعه روز افزون بسترهای آن، غفلت از ایجاد روابط شبکه ای بین فعالان و نخبگان هر حوزه و بها ندادن به شبکه سازی در حوزه های مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی و تبلیغی به معنای عقب ماندن از رقیبان جدی در صحنه رقابت و ناکارآمدی و منزوی شدن در عرصه جهانی است.

تبلیغ نیز یکی از حوزه ‌های مهم و اساسی است که از این امر مستثنا نیست. جالب است بدانیم در دین ما به خصوص در مکتب تشیع، تبلیغات و ارتباطات شبکه ای، به شکل خاص پی ریزی و پایه گذاری شده است. برخی از صاحب نظران ایجاد انقلاب اسلامی ایران را حاصل یک فعالیت شبکه ای هوشمند و گسترده توسط امام (ره) و یاران ایشان بخصوص روحانیون مبارز در سراسر ایران می دانند و از این رهگذر مطالعات عمیقی در مورد آن در مجامع علمی جهانی به منظور شناسایی ظرفیت های موجود در دین اسلام و بویژه مذهب شیعه، انجام شده است.

از دیرباز نیز مجموعه‌هایی که درصدد انحراف جامعه از مسیر حق بوده اند از فعالیت‌های گروهی و شبکه ای پیچیده بهره برده اند که می‌توان از فعالیت‌های شبکه‌ ای فراماسونر ها، سرویس های جاسوسی و در سال‌های اخیر مجموعه هایی که در کشورهای هدف، مجری ایجاد انقلاب های رنگی و مخملی بوده اند، نام برد.

بی شک به منظور تحقق اهداف انقلاب اسلامی در جهان امروزی، توجه به شکل های جدید تبلیغی و ایجاد شبکه های تبلیغی و اداره علمی این شبکه ها در عرصه تبلیغ بسیار حائز اهمیت می باشد.

بررسی عوامل انسجام درونی شبکه های تبلیغی، نحوه تعامل با محیط بیرونی به شکل قوی و منطقی، تبیین نقش و شرح وظایف ارکان شبکه (رهبر و هسته اولیه و اعضا و ...)، چگونگی تدوین مرامنامه و اساسنامه، تبیین عوامل پایداری و پیشگیری از تعارضات احتمالی شبکه های تبلیغی و دیگر مسائل و موضوعاتی از این دست، توجه بیشتر به تدوین چارچوب های نظریه متقن و اساسی برای شبکه سازی های خرد و کلان را در عرصه تبلیغ دین، ضروری می سازد.

سخن روز
کار و تلاش
” هیچ چیز ارزشمندی آسان به دست نمی آید. تنها راه رسیدن به نتایج خوب و ماندگار، کار و تلاش مستمر است. „

تصویر هفته
سالگرد شهاددت حاج قاسم سلیمانی
مقاله
مسلّح بودن مبلغ با محتوای غنی و به روز
یکی از مهم‏ترین سلاح‏های تبلیغ که هر طلبه‏ای باید به آن مجهّز باشد، سلاح محتواست.
حدیث
حضرت فاطمه زهرا(س):
إلهی وَ سَیِّدی ، اءسْئَلُکَ بِالَّذینَ اصْطَفَیْتَهُمْ، وَ بِبُکاءِ وَلَدَیَّ فی مُفارِقَتی اَنْ تَغْفِرَ لِعُصاةِ شیعَتی ، وَشیعَةِ ذُرّیتَی
خداوندا، به حقّ اولیاء و مقرّبانی که آنها را برگزیده ای، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائی من با ایشان، از تو می خواهم گناه خطاکاران شیعیان و پیروا ...
کوکب الدّریّ:ج 1، ص 254
یادداشت
جنگ بیولوژیک در جنگ تحمیلی
جنگ دو حالت دارد؛ یکی جنگ فیزیکی که شامل درگیری و رویارویی فیزیکی نیروهای نظامی دو طرف است و معمولاً در چند منطقه مشخص اتفاق می افتد. جنگ دیگر، جنگ بیولوژیک است که فراتر عمل می کند و به جای اینکه در م ...
نظرسنجی
به نظر شما عملکرد اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران در حمایت از هئیات مذهبی در ماه محرم و صفر تا چه اندازه مطلوب بوده است؟