• سال جهش تولید گرامی باد            حلول ماه رمضان ماه رحمت و غفران الهی مبارک باد            • شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هر چه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد           
مسلّح بودن مبلغ با محتوای غنی و به روز تاریخ:1399/10/23

نویسنده:
یکی از مهم‏ترین سلاح‏های تبلیغ که هر طلبه‏ای باید به آن مجهّز باشد، سلاح محتواست.

حجت الاسلام علی صانعی

دین مبین اسلام، آیینی «جهانی» و «جاودانه» است و آمده تا رابطه بین «خدا»، «انسان» و «جهان» را تبیین و تنظیم کند. چنین دینی برای تحقق ویژگی‏هایی که از «خاتمیت» آن برخاسته، ماهیتا باید تبلیغی نیز باشد و از همه ظرفیت‏ها برای گسترش خود بهره ببرد تا مفاهیم و پیام‏های آسمانی آن به همه انسان‏ها برای همیشه و در همه‏جا برسد و اتمام حجت محقق گردد. در این میان، یکی از مهم‏ترین سلاح‏های تبلیغ که هر طلبه‏ای باید به آن مجهّز باشد، سلاح محتواست. متاسفانه به خاطر نبود محتوای مناسب در تبلیغ (چه تبلیغ مجازی و چه تبلیغ در فضای حقیقی)، بیشتر اوقات از ناحیه ضعف و انفعال رفتار کرده‏ایم. این امر در فضای مجازی‏ای که امروزه با آن مواجه هستیم، مشهود است. یعنی در شرایط فعلی، شاهد هجوم بی‏امان شبهات علیه مبانی اعتقادی شیعه و اسلام راستین هستیم. راهکار مبارزه با این انفعال، تولید محتوای مناسب است. به قول ورزشی‏ها بهترین دفاع، حمله است. بدین معنا که مبلغین دینی باید از لاک صرفا دفاعی و انفعالی خارج شده و قدرت هجوم فکری خود را بالا ببرند. در تولید محتوای دینی باید چند نکته را در نظر گرفت: 1. موضوع متناسب با نیاز مخاطب انتخاب شود؛ 2. عنوان مناسب و جذابی انتخاب شود که مخاطب را ترغیب کند تا از محتوای ارائه شده بهره لازم و کافی را ببرد. این دو نکته، حتی در معجزات انبیای الهی علیهم السلام نیز وجود داشته و معجزات آنها متناسب با زمان، مکان و مخاطب آنها، تفاوت داشته است و برای هر قشر و در هر زمان و مکان، یک معجزه ثابتی را نمی‏آوردند. 
اهمیت تولید محتوا در تبلیغ در بین ورزشکاران
همان‏طور که بیان شد، در بین ورزشکاران نیز، باید از بیان مطالب کلی دینی اجتناب شود و شرایط زمانی، مکانی و حتی سنّ و سال مخاطب در نظر گرفته شود و به مباحث جذاب و متناسبی که بعضا از خود ورزشکاران مشهور و به‏نام سر زده است، پرداخته شود. به عنوان نمونه، برای کنترل خشم، نباید مباحث کلی‏ای که در برخی کتب آمده را برای ورزشکاران بگوییم، بلکه به جای ذکر این مباحث، همین که بگویید مثلا رونالدو در فلان مسابقه به این شکل خشم خودش را کنترل کرد و بر اعصاب خودش مسلّط شد، یا مسی، زیدان و... وقتی با بدترین رفتارها از سمت بازیکن حریف مواجه می‏شدند، چه عکس‏العملی را نشان می‏دادند، تاثیرگذاری این مساله به‏مراتب بیشتر است از بیان مطالب کلی‏ای که ارتباط چندانی با آن قشر مخاطب ندارد.
طبیعی است که بسیاری از مبلغین به این سطح از اطلاعات دسترسی ندارند تا بخواهند موردی به آنها اشاره کنند، لذا لازم است که در زمینه های مختلف محتواهای مناسب نوشته شود و در اختیار مبلغین آن قشر قرار بگیرد. در تبلیغ در بین ورزشکاران، به چنین محتواهایی نیاز داریم. حتی می‏توان مسائل را جزئی‏تر بیان کرد تا تأثیرگذاری آن بیشتر شود. به عنوان نمونه، ما صرفا از اخلاق ورزشی صحبت نکنیم، بلکه آن را ریزتر کنیم و بگوییم اخلاق ورزشی فوتبالیست‏ها، اخلاق ورزشی والیبالیست‏ها و... و حتی خاص‏تر از این‏ها، مثلا اخلاق ورزشی دروازه‏بان‏های فوتبال، اخلاق ورزشی مدافعان، مهاجمان و... یعنی نکات اخلاقی‏ای که خاص یک مدافع است را برای مدافعان بگوییم، یک نکات اخلاقی‏ای که یک دروازه‏بان به عنوان یک دروازه‏بان باید بداند، آن‏ها را استخراج کنیم و به قشر دروازه بان‏ها بگوییم. یا اگر در فضای مجازی برای ورزشکاران تبلیغ می‏کنیم، یکی از بهترین راه‏های اثرگذاری این است که تصاویر و کلیپ هایی که از بزرگان فوتبال، کشتی، وزنه برداری و... سر زده و تصاویر و ویدئوهای آنها موجود است آنها را برای ورزشکاران بفرستیم. به عنوان مثال، برای حمایت از مظلومین و مستضعفین و مقابله با امپریالیسم، کلیپ‏ها و تصاویری که از مارادونا موجود است را برای ورزشکاران فرستاد. این نحوه تبلیغ با این محتوا، به مراتب اثر بیشتری روی مخاطب می گذارد تا شیوه های بدیل دیگر.

سخن روز
کار و تلاش
” هیچ چیز ارزشمندی آسان به دست نمی آید. تنها راه رسیدن به نتایج خوب و ماندگار، کار و تلاش مستمر است. „

تصویر هفته
ماه رمضان
مقاله
فرهنگ ما محور در تضاد با فرهنگ مردم محور
«اولویت محوری» و «عدالت محوری» هم از مهمترین عناوین اصول ده گانه کار فرهنگی هستند. فعالان فرهنگی معمولا ایده های خوب و زیادی دارند اما این کارها را که نمی توان به صورت همزمان انجام داد.
حدیث
پيامبر اکرم (ص): 
شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَزَّوَجَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ یُضاعِفُ اللّه‏ُ فیهِ الحَسَناتِ وَ یَمحو فیهِ السَّیِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَكَةِ؛
ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزاید و گناهان را پاك مى‏كند و آن ماه بركت است.
(بحارالأنوار، ج 96، ص 340، ح 5)
یادداشت
فرهنگ ما محور در تضاد با فرهنگ مردم محور
«اولویت محوری» و «عدالت محوری» هم از مهمترین عناوین اصول ده گانه کار فرهنگی هستند. فعالان فرهنگی معمولا ایده های خوب و زیادی دارند اما این کارها را که نمی توان به صورت همزمان انجام داد.
نظرسنجی
به نظر شما سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران تا چه اندازه در اجرای عملیات شهید حاج قاسم سلیمانی (امدادرسانی و حمایت از گروه های آسیب دیده در موج سوم کرونا) موفق بوده است؟