حجت الاسلام علی صانعی
دین مبین اسلام، آیینی «جهانی» و «جاودانه» است و آمده تا رابطه بین «خدا»، «انسان» و «جهان» را تبیین و تنظیم کند. چنین دینی برای تحقق ویژگیهایی که از «خاتمیت» آن برخاسته، ماهیتا باید تبلیغی نیز باشد و از همه ظرفیتها برای گسترش خود بهره ببرد تا مفاهیم و پیامهای آسمانی آن به همه انسانها برای همیشه و در همهجا برسد و اتمام حجت محقق گردد. در این میان، یکی از مهمترین سلاحهای تبلیغ که هر طلبهای باید به آن مجهّز باشد، سلاح محتواست. متاسفانه به خاطر نبود محتوای مناسب در تبلیغ (چه تبلیغ مجازی و چه تبلیغ در فضای حقیقی)، بیشتر اوقات از ناحیه ضعف و انفعال رفتار کردهایم. این امر در فضای مجازیای که امروزه با آن مواجه هستیم، مشهود است. یعنی در شرایط فعلی، شاهد هجوم بیامان شبهات علیه مبانی اعتقادی شیعه و اسلام راستین هستیم. راهکار مبارزه با این انفعال، تولید محتوای مناسب است. به قول ورزشیها بهترین دفاع، حمله است. بدین معنا که مبلغین دینی باید از لاک صرفا دفاعی و انفعالی خارج شده و قدرت هجوم فکری خود را بالا ببرند. در تولید محتوای دینی باید چند نکته را در نظر گرفت: 1. موضوع متناسب با نیاز مخاطب انتخاب شود؛ 2. عنوان مناسب و جذابی انتخاب شود که مخاطب را ترغیب کند تا از محتوای ارائه شده بهره لازم و کافی را ببرد. این دو نکته، حتی در معجزات انبیای الهی علیهم السلام نیز وجود داشته و معجزات آنها متناسب با زمان، مکان و مخاطب آنها، تفاوت داشته است و برای هر قشر و در هر زمان و مکان، یک معجزه ثابتی را نمیآوردند.
اهمیت تولید محتوا در تبلیغ در بین ورزشکاران
همانطور که بیان شد، در بین ورزشکاران نیز، باید از بیان مطالب کلی دینی اجتناب شود و شرایط زمانی، مکانی و حتی سنّ و سال مخاطب در نظر گرفته شود و به مباحث جذاب و متناسبی که بعضا از خود ورزشکاران مشهور و بهنام سر زده است، پرداخته شود. به عنوان نمونه، برای کنترل خشم، نباید مباحث کلیای که در برخی کتب آمده را برای ورزشکاران بگوییم، بلکه به جای ذکر این مباحث، همین که بگویید مثلا رونالدو در فلان مسابقه به این شکل خشم خودش را کنترل کرد و بر اعصاب خودش مسلّط شد، یا مسی، زیدان و... وقتی با بدترین رفتارها از سمت بازیکن حریف مواجه میشدند، چه عکسالعملی را نشان میدادند، تاثیرگذاری این مساله بهمراتب بیشتر است از بیان مطالب کلیای که ارتباط چندانی با آن قشر مخاطب ندارد.
طبیعی است که بسیاری از مبلغین به این سطح از اطلاعات دسترسی ندارند تا بخواهند موردی به آنها اشاره کنند، لذا لازم است که در زمینه های مختلف محتواهای مناسب نوشته شود و در اختیار مبلغین آن قشر قرار بگیرد. در تبلیغ در بین ورزشکاران، به چنین محتواهایی نیاز داریم. حتی میتوان مسائل را جزئیتر بیان کرد تا تأثیرگذاری آن بیشتر شود. به عنوان نمونه، ما صرفا از اخلاق ورزشی صحبت نکنیم، بلکه آن را ریزتر کنیم و بگوییم اخلاق ورزشی فوتبالیستها، اخلاق ورزشی والیبالیستها و... و حتی خاصتر از اینها، مثلا اخلاق ورزشی دروازهبانهای فوتبال، اخلاق ورزشی مدافعان، مهاجمان و... یعنی نکات اخلاقیای که خاص یک مدافع است را برای مدافعان بگوییم، یک نکات اخلاقیای که یک دروازهبان به عنوان یک دروازهبان باید بداند، آنها را استخراج کنیم و به قشر دروازه بانها بگوییم. یا اگر در فضای مجازی برای ورزشکاران تبلیغ میکنیم، یکی از بهترین راههای اثرگذاری این است که تصاویر و کلیپ هایی که از بزرگان فوتبال، کشتی، وزنه برداری و... سر زده و تصاویر و ویدئوهای آنها موجود است آنها را برای ورزشکاران بفرستیم. به عنوان مثال، برای حمایت از مظلومین و مستضعفین و مقابله با امپریالیسم، کلیپها و تصاویری که از مارادونا موجود است را برای ورزشکاران فرستاد. این نحوه تبلیغ با این محتوا، به مراتب اثر بیشتری روی مخاطب می گذارد تا شیوه های بدیل دیگر.