• سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال گرامی باد            • لحظه هایت زیباست ؛‌ چون خدا، عشق و امید در وجودت جاریست           
ویژگیهای مدیر موفق و خلاق تاریخ:1396/4/25
دانلود فایل
مراد از مديريت اين است که ما چه قوانين را برای مديريت داشته باشيم و چگونه بتوانيم در هر شرايط و زمان خود را به آن قوانين پايبند بدانيم .

 

سخن گفتن از مديريت بدين معنا نيست که انسان چگونه بتواند يک اداره و يا سازمان مشخص را اداره نمايد، بلکه مراد از مديريت اين است که ما چه قوانين را برای مديريت داشته باشيم و چگونه بتوانيم در هر شرايط و زمان خود را به آن قوانين پايبند بدانيم و مديريت خودمان را آنطور با قوانين جامعه مورد نظر هماهنگ كنيم كه نه خود ما و نه جامعه از آن ضرر ببيند. 

در همه تمدن های بشری اين يک امر پذيرفته شده است که اداره کننده سالم، راستکار، راستگوی و پای بند به قانون را مردم مي پسندند. همه اديان و مکتب های بشری اصولی را در زمينه اي وضع کرده اند تا جامعه را بسوی خير و فلاح بکشانند، اين اشخاص هستند که قانون را زير پای ميگذازند، آنرا توجيه غلط ميکنند و مورد استفاده سوء قرار ميدهند. به عبارت ديگر مشکل اصلی در نبود قانون نيست بلکه مشکل در عدم رعايت و تطبيق قانون است. 

بدون شک قوانين در ذات خود برتری ها و بهتری هایی نسبت به يکديگر دارند، اما در مجموع هيچ قانون انسانها را تشويق به ظلم و تجاوز به حق ديگران نميکند . 

 

پس از ديدگاه شما يك مدير موفق چه كسي است؟ 

 

ویژگی های مدير موفق: 

1- مسئولیت پذیری در برابر کار ها ، فعاليتها و شكستها 

2- تمايل براى بهبود انجام كارها و به کار گیری ابتکار عمل 

3 -قلمداد کردن کارها به عنوان سرگرمی لذت بخش نه به عنوان بارى بر دوش 

4- برخورداری از توانايى كافى در زمان بندى مناسب براى انجام فعاليتها 

5- توانايى انجام كارها در فشرده ترين زمان ممكن 

 

6-درک و پذیرش منطقی شرايط و پشتکار فراوان برای انجام فعالیتها 

 

7- اعتماد وافر نسبت به ساير افراد و مردم 

 

8- انجام فعاليت به منظور دستيابى و تحقق موفقيت 

 

9- فراگرفتن ابزارها و روشهاى تقويت حافظه 

 

10- برخورداری از نیروی جسمانی و سلامت بدنی 

 

11- داشتن دیدگاههای روشن و آشکار واندیشه ی نافذ و بینشی فراگیر 

 

12- داشتن آرزوهایی هدفمند و قابل دستیابی و به عبارتی نزدیک به حقایق 

 

13- انعطاف پذیری در عین استواری و پایداری در رسیدن به اهداف 

 

14- میانه روی وپرهیزاز افراط و تفریط 

 

15- برخورداری از شخصیت پایدار و غیر متزلزل 

 

16- بردباری و صبر در حل مشکلات 

 

17- خويشتن داری در جایگاهها و موقعیتهای سخت و برانگیزاننده 

 

18- آرامش در برابر بحران 

 

19-واقع بینی در برخورد با مسائل 

 

20 - رعایت اصول و موازینی ( ارزش ) چون نظم ، ترتيب و احترام به زمان بندیها ، احترام به مقررات و آئیین نامه های سازمانی 

 

21- یکسان نگری به حال و آینده (چرا که نبایستی این دو را فدای یکدیگر کرد) 

 

22- قاطع بودن در تصمیم گیری و درگیر شک و تردید نگشتن 

 

23- پایبندی به تصمیماتی که با اندیشه و مشاوره اتخاذ گردیده اند 

 

24- روحيه هم كارى وهم بستگی در سيستم مديريتى 

 

25- داشتن روحیه انتقاد پذیر 

 

26- سیستم مدیریتی هدف گراو واقع گرا. 

 

27- گوش فرا دادن به صحبت ها و نظرات دیگران و احترام به آنها 

 

حال شخصي كه مديريت يك اداره و يا مدرسه را بعهده دارد بايد همه صفات ممتاز را نسبت به سائرين بايد داشته باشد، در اين امر تنها خود پيامبر(ص) بعد از خداوند (ج) شارع دين و معصوم است، باقی همه جانشينان ايشان از اين امر مستثنی نيستند و بايد در صفات ايمان، تقوی، دانش، عدالت، طهارت، راستی، وفا، شجاعت، همت، مديريت، قاطعيت، فصاحت، بلاغت، حکمت، درايت، شناخت و... در آخر حتی در حسن صورت نسبت به همه افراد جامعه برتر باشد. 

براي تشخيص چنين شخصی چه چيزي لازم است وچگونه مي توان ان را از ديگران تمييز داد؟ اين يک سؤال اساسی است. در جوامع عقب مانده که سطح دانش و بينش پايان است، حتی مردم در شناخت اصول و قوانين خود از آگاهی اندکی برخوردار نيستند اين انتخاب خيلی مشکل است . 

راه حل اينست که مردم با يک اخلاص و ديد درست کسانی را از ميان خود که به ايشان گمان نيک دارند انتخاب نمايند و آنها را ملزم بسازند که از ميان خود کسی را برای ادای اين امر خطرناک و بسيار دشوار بر گزينند، اين يگانه راهست . 

اگر در انتخاب مردم صفات غير از صفات در بالا ذکر شده، مثل قوم، قبيله، نژاد، زبان، پول و... مقصود و منوط بود اينجاست که از ابتداء ما به سوء مديريت دچار ميشويم، چون در يک بينش بسيار ابتدائی مدير بايد ارضای خاطر کسانی را که برايش بخاطر قوم، قبيله، نژاد، زبان، پول و... رأی داده اند نگاهدارد، در غير اين صورت بقايی خود را نا ممکن ميداند. 

هر چه اگر انتخاب به اساس شروط و ارزش های خوب ياد شده قبلی باشد، چنين رئيسی هيچگاه ارزشهای مطرح نزد خود را به خاطر ارضای ديگران زير پای نميگذارد و در صورت به کار گرفتن عدالت اجتماعی حاميان بيشتر و صادقتر پيدا ميکند . 

سخن روز :::
قضاوت:
” اگر بخواهيد دائم درمورد انسان ها قضاوت كنيد، هرگز فرصت دوست داشتن آنها را نخواهيد داشت! „

تصویر هفته :::
هفته دفاع مقدس
مقاله
:::
اهداف و زمينه هاي قيام عاشورا در كلام امام حسين(ع)
خطابه ها، تقريرات و روايات نقل شده از امام حسين (ع) در رابطه با قيام عاشورا به اندازه اي است كه مي تواند زمينه ها و انگيزه هاي اين حركت عظيم را روشن كند.
حدیث
:::
امام على عليه السلام:
أَربَعٌ مَنْ أُعْطيَهُنَّ فَقَدْ أُعْطيَ خَيرَ الدُّنيا وَ الْآخرةِ صِدقُ حَديثٍ وَ أَداءُ أَمانَةٍ وَ عِفَّةُ بَطنٍ وَ حُسْنُ خُلق ؛‏
چهار چيز است كه به هر كس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده است: راستگويى، اداء امانت، حلال خورى و خوش اخلاقى.
«تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 217 ، ح 4282»
یادداشت
:::
فرزندتان را این گونه به مدرسه بفرستید
اول مهر برای همه جزء خاطرات فراموش‌نشدنی است، هرچقدر هم که با گریه و ناراحتی همراه بوده باشد. اما به هر حال اولین روز مدرسه پر از تلاطم‌های عاطفی است.
نظرسنجی
:::
به نظر شما سازمان تاکنون در کدامیک از برنامه های زیر موفق تر عمل کرده است؟