• سال رونق تولید گرامی باد            • فرازی از پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب: تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم میتواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم میتواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند            • تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم میتواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی میتواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند            • فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب: انقلاب اسلامی پس ‌از نظام‌ سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود            • مهم‌ترین ظرفیّت امید بخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است            • شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هر چه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد           
دورویی ؛ راه علاج و فرار از آن تاریخ:1398/2/2
دانلود فایل
منافق كسي است كه ظاهرش را با ايمان و تقوا و اخلاص آراسته، ولي در باطن جز ظلمت كفر و شرك چيزي ندارد، لذا بايد بداند كه در رفتارش سودي نكرده و جز به خودش به كسي زياني نرسانده است.

 نفاق، يعني دورويي و دو زباني، مخالفت ظاهر و باطن، يعني ظاهرش ايمان، ولي باطنش زشت.

نفاق بر سه قسم است: 1 - نفاق با خدا در اصل ايمان 2 - نفاق با خدا در لوازم و فروع ايمان 3 - نفاق با مردم.

تقيه با نفاق فرق ميكند، بلكه عكس نفاق است به اين معنا كه عقل و شرع گاهي آن را واجب ميدانند. البته تقيه گاهي واجب، گاهي مستحب و گاهي حرام است و تقيه عبارت است از پنهان داشتن ايمان قلبي از منكرين حق تا از زيان مالي يا جاني يا آبرويي درامان بماند در صورتي كه فاش ساختن عقيده قلبي براي دين و معتقدات دروني انسان، نفعي نداشته باشد.

قبل از آن كه راه علاج نفاق را يادآور شويم، به طور خلاصه گناهاني كه منجر به نفاق ميشود را بازگو كرده تا آنها را بهتر بشناسيم: از جمله گناهاني كه موجب نفاق ميشود، گناهان كبيره است كه عبارتند از:

1 - شرك به خدا 2 - رياكاري 3 - يأس 4 - نااميدي از رحمت خدا كه از يأس بدتر است 5 - احساس امنيت از مكر خدا، يعني هميشه بايد بين خوف و رجا بود 6 - عقوق والدين 7 - قطع رحم 8 - خوردن مال يتيم 9 - رباخواري 10 - زنا 11 - لواط 12 - قذف 13 - شراب خواري 14 - قمار 15 - اشتغال و سرگرمي به آلات موسيقي و ملاهي 16 - غنا و آوازه خواني 17 - دروغ 18 - سوگند دروغ 19 - گواهي دروغ 20 - گواهي ندادن به حق 21 - پيمان شكني 22 - خيانت به امانت 23 - دزدي 24 - كم فروشي 25 - حرام خواري 26 - حبس الحقوق يا بخل كردن از نفقات 27 - فرار از جهاد ابتدايي و دفاعي 28 - كمك به ستمگران 29 - ياري نكردن ستم ديدگان 30 - سحر 31 - اسراف 32 - كبر ورزيدن 33 - جنگ با مسلمانان 34 - خوردن مردار و خون و گوشت خوك 35 - ترك نماز عمداً 36 - زكات ندادن 37 - استخفاف حج 38 - ترك يكي از واجبات 39 - اصرار و كوچك شمردن گناه 40 - بهتان و امور ديگر كه به بعضي از آنها در روايات اشاره شده است.

منافق در حقيقت كسي است كه ظاهرش را با ايمان و تقوا و اخلاص آراسته، ولي در باطن جز ظلمت كفر و شرك چيزي ندارد، لذا بايد بداند كه در رفتارش سودي نكرده و جز به خودش به كسي زياني نرسانده است؛ زيرا پروردگار جهان كه داناي آشكار و نهان است هرگز او را به خاطر ظاهر فريبندهاش جزء اهل صدق قرار نخواهد داد، بلكه او را به خاطر خباثت باطنش و تظاهر به صلاحش به اسفل السافلين جهنم مي فرستد و در حقيقت منافق به خودش دروغ گفته و به خودش نيرنگ زده است.

چنان چه قرآن كريم ميفرمايد: يخادعون الله والذين آمنوا و ما يخدعون الا انفسهم و ما يشعرون؛ اينان خدا و مؤمنان را ميفريبند، و نميدانند كه تنها خود را فريب ميدهند. در جاي ديگر ميفرمايد: ان المنافقين يخادعون الله و هو خادعهم و اذا قاموا الي الصلوة قاموا كسالي؛ منافقان خدا را فريب ميدهند و حال آن كه خدا آنها را فريب ميدهد و چون به نماز برخيزند با اكراه و كاهلي برخيزند و براي خودنمايي نماز كنند.

علاج نفاق:

1 - به حكم عقل واجب است كه شخص از نفاق خود توبه كند، يعني از كفر و شرك به يگانه پرستي و ايمان به خدا بازگردد تا به زينت صدق و اخلاص، خويش را آراسته كرده و ظاهر و باطن خود را يكي سازد، تا از مقامات و درجات صادقين بهرهمند گردد، چنان چه در قرآن كريم پس از ذكر عذاب هاي منافقين، ميفرمايد: الا الذين تابوا و أصلحوا و اعتصموا بالله و اخلصوا دينهم لله فاولئك مع المؤمنين و سوف يؤت الله المؤمنين اجراً عظيما؛ مگر آنها كه توبه كنند، جبران و اصلاح نمايند، به [ دامن لطف ] خدا چنگ زنند و دين خود را براي خدا خالص كنند، آنها با مؤمنان خواهند بود، و خداوند به افراد با ايمان، پاداش عظيمي خواهد داد.

2 - اصلاح، يعني توبه تنها و كافي نيست مگر در صورتي كه خود و اعمالشان را كه به فساد گرائيدهاند، اصلاح نمايند. يعني انسان مدتي با كمال دقت از حركت و سكنات و اعمال خويش كاملاً مواظبت كند و بر خلاف خواهش و آرزوي نفس اقدام و مجاهده نمايد و اعمال و اقوال خود را در ظاهر و باطن خون كند.

3 - اعتصام به حق؛ يعني اصلاح به تنهايي هم سودي ندارد مگر اين كه به خدا اعتصام جويد و از كتاب خدا و سنت پيغمبر (ص) پيروي كنند؛ زيرا راهي به سوي خدا نيست مگر راهي را كه خودش معين فرموده است.

4 - اخلاص؛ يعني اعتصام به خداي سبحان هم در صورتي نافع است كه دين خود را براي خدا خالص كند؛ زيرا شرك ظلمي نابخشودني است. در هر حال تا اين چهار پيشنهاد را كه در آيه شريفه نيز بيان شده، به خوبي انجام ندهيم از بيماري نفاق شفا پيدا نميكنيم؛ لذا علاج گناهان قلبي همانند نفاق سخت تر و چارهاش مشكل تر از گناهان جسمي مي باشد؛ زيرا انفاق داراي ريشهها و انواع پنهاني است كه غالباً به آنها التفاتي نيست، لذا كسي كه ميخواهد اهل صدق شود بايد علاوه بر راههاي ياد شده به گفتار و كردار صديقين كه در رأس آنها آل محمد (ص) هستند، رجوع كند و عمل ايشان را سرمشق و نمونه كار خود قرار دهد تا بتواند از نفاق فرار كند.

در احکام گمان

1- عبد الاعلی مولی آل سام گوید: امام صادق (ع) برایم حدیثی بیان فرمود: من به او عرض کردم: فدایت شوم، آیا هم اکنون برای من چنین و چنان نپنداشتی؟ فرمود: نه، و این سخن بر من گران آمد، عرض کردم آری به خدا سوگند پنداشتی، فرمود: نه، به خدا قسم نپنداشتم، راوی گوید باز این حرف بر من گران آمد، عرض کردم: چرا به خدا سوگند آن را گفتی، فرمود: آری آن را گفتم مگر نمی دانی در قرآن مجید هر گمانی دروغ به شمار آمده است.

تحریم دو رو و دو زبان بودن

1- امام صادق (ع) فرمود: هر که با مسلمانان با دو رو و دو زبان برخورد کند، روز قیامت برانگیخته می شود در حالی که در یک سر دو زبان آتشین دارد، و در روایت دیگر چنین نقل شده است که هر که با مردم حضورا با چهره ای و غیابا با چهره دیگر برخورد کند. روز قیامت ...

2- امام باقر (ع) فرمود: چه بد بنده ای است آن بنده ای که دارای دو رو و دو زبان است برادر همکیش خود را در حضور ستایش و در غیابش از وی غیبت کند، اگر ثروتی یا موقعیتی نصیب برادرش شود به او حسد برد، و چون گرفتار شود یاری اش نکند.

3- در عقاب الاعمال به روایت فوق چنین اضافه شده: چه بد بنده ای است بنده ای که عیبجو و خرده گیر باشد، روبرو با چهره ای و پشت سر با چهره دیگر باشد.

4- عبد الرحمن بن حمّاد در حدیثی «که آن را به معصوم رسانده» گوید: که خداوند متعال به عیسی بن مریم (ع) فرمود: ای عیسی زبان و قلبت در نهان و آشکار یکی باشد، همانا ترا از نفس خودت بر حذر می دارم، و این آگاهی برای تو کافی است که در یک دهن دو زبان نشاید. و در یک غلاف دو شمشیر نگنجد، و در یک سینه دو دل نباشد. و ذهن انسان نیز چنین است. «دو اعتقاد مخالف در یک ذهن جای نگیرد»

5- علی (ع) فرمود: پیغمبر (ص) فرموده است کسی که دوروست، روز قیامت می آید در حالی که یک زبانش از پشت سرش بیرون آمده است و زبان دیگر از پیش رویش و آتشی از آن دو برآید که بدنش را بسوزاند، آنگاه گفته می شود این همان است که در دنیا دارای دو رو و دو زبان بود و با این وضع در روز رستاخیز معرفی می شود.

6- پیغمبر (ص) فرمود: بدترین مردم در روز قیامت نزد خداوند کسی است که در دنیا دو رو باشد.

7- پیغمبر (ص) فرمود: هر که در دنیا دو رو باشد، در قیامت دارای دو زبان از آتش خواهد بود.

8- پیغمبر (ص) در خطبه ای فرمود: هر که در دنیا دارای دو رو و دو زبان باشد، روز قیامت دو چهره و دو زبان از آتش خواهد داشت.

9- عبد اللّه بن ابی یعفور گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود: هر که با مردم با چهره ای دیدار نماید و با چهره دیگر از آنها عیب جویی کند، روز قیامت می آید با حالتی که در سرش دو زبان از آتش دارد.

10- علی (ع) فرمود: که پیغمبر (ص) فرموده است: هر که برادر مؤمنش را در رو برو بستاید و پشت سر از وی غیبت کند، پیمان برادری بین آنها گسسته می شود.

منبع:

- حوزه نت

- تبیان

سخن روز
پشتکار
” كار اندكي كه ادامه يابد، از كار بسياري كه از آن به ستوه آيي اميدوار كننده تر است „

تصویر هفته
ماه رمضان
مقاله
نکاتی درباره رونق اشتغال و تولید
اجرای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و اشتغال به الزامات و بسترهایی نیاز دارد. الزاماتی که باید مورد توجه تمام نهادها، ارگان‌ها و تک تک افراد جامعه باشد.
حدیث
امام حسن مجتبی (علیه الاسلام):
مَنْ قَرَءَ الْقُرْآنَ کانَتْ لَهُ دَعْوَةٌ مُجابَةٌ، إمّا مُعَجَّلةٌ وَإمّا مُؤجَلَّةٌ.
کسي که قرآن را - با دقّت - قرائت نمايد، در پايان آن - اگر مصلحت باشد - دعايش سريع مستجاب خواهد شد - و اگر مصلحت نباشد - در آينده مستجاب مي گردد.
دعوات راوندی ص۲۴
یادداشت
دورویی ؛ راه علاج و فرار از آن
منافق كسي است كه ظاهرش را با ايمان و تقوا و اخلاص آراسته، ولي در باطن جز ظلمت كفر و شرك چيزي ندارد، لذا بايد بداند كه در رفتارش سودي نكرده و جز به خودش به كسي زياني نرسانده است.
نظرسنجی
بنظر شما، اینک در چهل سالگی انقلاب اسلامی، کدام مورد از سایر گزینه ها مهم تر است؟